טיפ 2: כיצד לשלב סיפורים בתוך ה-E-learning?

טיפ 2: כיצד לשלב סיפורים בתוך ה-E-learning?

בטיפ הקודם סיפרנו על היתרונות של סיפור אותנטיים בתהליך הלמידה. קל יותר לזכור אותם, הם משכנעים ואף מהווים דרך מצוינת להעברת חוויה ניסיונית במעין סוג של קצרנות.

אז כיצד ניתן לשלב סיפורים אלה בתוך ה-e-learning  שלנו? להלן מספר טיפים מעשיים.

בקשו את עזרתם של מומחי הידע שלכם (Subject Matter Expert – SME)

מומחי הידע בארגונכם הם מקור מצוין לסיפורים טובים. למומחי הידע בארגון יש את התבונה והידע אשר נרכשו על ידי שנים של ניסיון ביצועי ו/או ניהולי של תפקידים או תהליכים אשר רלוונטיים לתוכן הלמידה אשר אנו רוצים לייצר. זאת הסיבה שאנו משלבים את מומחי הידע בתהליך פיתוח ה-e-learning.

אך, במקום להשתמש במומחי הידע בארגון רק כמקור לווידוא תקינות התוכן שאנו מייצרים, קחו את המעורבות של מומחי הידע צעד אחד קדימה ובקשו מהם לתרום את "סיפורי המלחמה" שלהם בנושא. ניתן לבצע זאת על לדוגמא על ידי ראיון פנים-אל-פנים והקלטת הסיפורים בעזרת מקלט דיגיטלי. אם מומחי הידע רחוקים גיאוגרפית, ניתן להשתמש בתוכנת Skype ובפונקצית ההקלטה שלה. אם יש ביכולתכם להקליט ווידאו של הראיון (בהנחה ומבחינת פיתוח ההדרכה הדבר הגיוני) עשו זאת. מכיוון שזמנם של מומחי הידע בארגונכם הוא יקר, תוודאו שהתהליך שלכם בשילוב מומחי הידע הוא פשוט ולא גוזל יותר מדי מזמנם היקר. הרעיון המרכזי בבקשה מומחי הידע לתרום את סיפוריהם הוא הצורך להעביר בצורה מעניינת וברמה שהלומד יכול להתחבר לנושא, ידע ארגוני חשוב.

תמצאו את המקום הנכון לשלב את הסיפורים בתהליך הלמידה

אז מומחי הידע בארגונכם הסכימו לשתף אתכם פעולה. מצוין. אז על מה אתם רוצים שהם יספרו בדיוק? בראש וראשונה תוודאו שיש לכם רשימת שאלות לראיון שהכנתם מראש. את הרשימה תשלחו למומחה הידע עוד לפני הפגישה/ראיון. כך תוכלו לתת למומחה הידע להתכונן מראש ולחסוך לעצמכם (ולמומחה) זמן יקר מאוד. חשוב מאוד לוודא שהשאלות שהכנתם משתלבות עם מטרות הלמידה אשר אתם רוצים להשיג בלומדה שלכם. בלומדת e-learning ישנם שלושה מקומות טבעיים בהם ניתן לשלב סיפורים של ממחי הידע:

  • כאשר הסיפור יכול להרחיב או לחזק קונספט מסוים, תהליך או אלמנטים תיאורטיים בהם הלומד יבקש לקבל דוגמאות
  • כאשר הלומד מבצע שגיאה, בעזרת אנקדוטה רלוונטית ניתן יהיה לעזור ללומד להבין מה הייתה השגיאה וכיצד להימנע ממנה בעתיד
  • כשאשר התקציב שלכם לא מאפשר לפתח לומדות מורכבות בעלי סימולציות שונות של תרחישים והסתעפויות. במקרה זה, סיפור טוב אשר מספק דוגמא אמיתית מהשטח יכול להיות תחליף הולם (וזול) בהחלט להפקת לומדות מורכבות יותר.

תשאלו את השאלות הנכונות

תסרקו היטב את מבנה הלומדה שלכם ואת המטרה אשר אתם רוצים להשיג ונסו למצוא את אותם נקודות התורפה בלומדה אשר סיפור טוב מפי מומחה הידע יוכל לעזור ללומד בהבנת התוכן של הלומדה שלכם. לדוגמא, בלומדה המיועדת לאנשי מכירות, ניתן לשאול שאלות כגון:

  • האם אי פעם הייתם במצב בו לא הצלחתם לתקשר עם הלקוח או במילים אחרות לא עברתם מסך? מדוע זה קרה ואיך איש מכירות אחר יכול להימנע ממקרה דומה?
  • האם נתקלתם במצב בו הלקוח התנגד לתמחור שלכם? כיצד הצלחתם לצאת ממצב זה?
  • מה על איש מכירות לעשות ברגע שהוא או היא מתקשים לעבור מלמכור יתרונות ויכולות למצב של מכירת פתרון כולל? האם הייתם במצב דומה? איך עשיתם את השינוי?

ככל שתהיו יותר מוכנים וממוקדים בשאלות שלכם למומחי הידע, כך תוכלו לספק ללומדים ידע רלוונטי מבוסס על ניסיון מהשטח ותמנעו מאספקת תכנים כלליים מדי. לסיפורים בתהליך הלמידה ישנו שטף בסיסי של "הנה משהו מורכב או בעייתי שיכול לקרות, ישנם אנשים אחרים שהתנסו כבר במצב דומה, אנשים אלה הצליחו לפתור בעיות אלה בדרך מסוימת, גם אני יכול לפתור בעיות אלה בדרכים דומות." תשדלו תמיד לחפש סיפורים אשר יכולים להעביר מסר בצורה טובה יותר מאשר חמישה מסכי לומדה.

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.