טיפ 5: לשלב טעויות לתוך תוכן ההדרכה

טיפ 5: לשלב טעויות לתוך תוכן ההדרכה

בטיפ הקודם למדנו על למידה כתוצאה מטעויות. אם יש ביכולתכם לזהות את אותם הטעויות, הסברות המוטעות ואת הפערים שבביצועי העובדים אשר גורמים ל-80% מהבעיות שיש לתקן, אתם בדרך הבטוחה לייצר e-learning אשר ייתן ערך אמיתי לארגונכם. היתרון בהפקת הדרכות e-learning הוא בכך שבגישה זו אתם יכולים לייצר לעובדי הארגון סביבה בטוחה בהם הלומדים יכולים לבצע את הטעויות שלהם ולספק להם את האימון והתמיכה הנדרשים בכדי לסייע להם למזער את הטעויות החוזרות אשר הם מבצעים במהלך עבודתם.

ובכן, כיצד ניתן לשלב את ההזדמנויות לטעות בתוך תוכן הדרכת ה-e-learning שלכם?

  1. תשלבו את הטעויות הקשות ביותר
    כפי שציינו הטיפ הקודם, לא כל הטעויות אשר העובדים מבצעים הן שוות ערך. ישנן טעויות שההשפעה שלהן על ביצועי החברה הן כל כך משמעותיות ששווה להדגיש אותם ללומד בצורה ברורה מאוד  (או כפי שנהוג לומר  במערכונים של "ארץ נהדרת" – לפנים). לדוגמא: "הידעת שכ-40% מלקוחותינו נוהגים לקנות שירותים נוספים מהמתחרים שלנו, למרות שהם היו מעדיפים לקנות אותם מאיתנו, רק אם הם ידעו שגם אנחנו מספקים אותם?". חשיפת מידע שכזה היא מספיק חזקה בכדי לכלול אותה כפתיח של הלומדה שלכם, בכדי לתפוש את תשומת לב הלומד ולגרום לו/ה להבין את החשיבות של מה שהם עומדים ללמוד מלומדה זו.
  2. תשלבו טעויות אשר יכולים לקרות (וכנראה גם יקרו) לכל אחד
    הדרך המקובלת ביותר לשילוב של טעויות בתוך הלומדה שלכם הוא על ידי שילוב של מקרי חקר ותרחישים של מקרים אמיתיים. בטיפים העתידים לבוא אנחנו נדבר ביתר פירוט על המכאניקה של כל אחד מהם. המפתח בשימוש במקרי חקר ותרחישים אמיתיים הוא ליצר מצבים שהלומד יכול להתיחס אליהם כאמינים ומהימנים.
    אנו משערים שרובכם כבר התנסיתם בלומדות e-learning שבהם היו שאלות אם תשובה ברורה אחת. אתם יודעים…כאלה שנשמעים כמו: "לקוח רוצה לדעת מדוע מוצר א טוב יותר ממוצר ב. האם: א)תענו ללקוח ביעילות, תוך תיאור מלא של יכולות כל אחד מהמוצרים? ב)תספקו ללקוח את המפרט הטכני בלבד? ג) תספרו ללקוח למה אתם טובים יוצר מהמתחרים שלכם…". שאלות מסוג זה לא בדיוק מתארות מקרים בהם הלומד יכול לטעות במצבים אמיתיים. אפשרויות התשובות הלא נכונות פשוט לא משכנעות ובכך אתם מסתכנים בלאבד את תשומת לב הלומד. עליכם לוודא שבכל שאלה אפשרויות  תשובה הו כאלה שכל אדם בר-דעת למעשה יוכל להתייחס אליהם כאופציות שלמעשה יש צורך לשקול אותם היטב. משמעות הדבר הוא שעליכם להיות ברורים בהגיון של כל אחד האפשרויות אשר ניתנות לשיקול דעתו של הלומד מנקודה זו והלאה.לדוגמא:פרויקט גדול וחשוב שאתם מנהלים לא עומד בלוחות הזמנים אשר נקבעו מראש והלקוח מעונין לדעת מה בכוונתכם לעשות בכדי להחזיר את הפרויקט בחזרה למסלול:
    א) תציעו לצמצם את היקף הפרויקט (ההיגיון: זה יאפשר להדביק את לוחות השמנים  אך עם פחות מטרות להשגה)
    ב) תבקשו יותר משאבים (ההיגיון: ניתן לסיים את הפרויקט בזמן, אך בעלויות גבוהות יותר)
    ג) תבקשו הארכת זמן (ההיגיון: ניתן לסיים כל הפרויקט ובאותו תקציב, אך מעבר לזמן המתוכנן)

    כפי שניתן לראות, אין אף תשובה אשר ברורה מאליה, ואל פניו כל אחת מהתשובות יכולה להיות רלוונטית, התשובות הן תשובות של מצבים אמיתיים איתם הלומד אמור להתמודד (וכנראה שיתמודד) ולכן ההתמודדות של הלומד עם הבעיה במסגרת הלומדה הפכה להרבה יותר מעניינת.

  3. תשמיעו את תגובתכם (משובכם) בצורה ברורה
    אם הטעות שעובד מבצע היה קורה במדבר שמצע שום מקום, בו אף אחד לא היה ניזוק מתוצאות הטעות, האם הטעות הייתה מכה הדים? החשיבות שבהתמודדות עם טעויות היא קריטית כי לטעויות ישנן משמעויות אשר משפיעות על ביצועי הארגון. לכן, כאשר אתם בונים תרחישי למידה הכוללים טעויות ב-e-learninig שלכם, חשוב מאוד שתשלבו משובים מהימנים של מה עלול לקרות בעץ מתן תשובה מסוימת (לדוגמא: להשתמש בפס קול או וידאו של לקוח אשר מאבד את סבלנותו ברגע ששמע שתם מציעים להאריך את משך זמן הפרויקט (זמן הוא הגורם היחיד שללקוח אין שליטה עליו), או, אם אינכם יכולים לעשות זאת, תוכלו לשלב דמות של מאמן אישי או קטע הדרכתי אשר מתאר את מה שעלול לקרות בעת בחירת אחת האפשרויות. אתם יכולים לדעת אם הטעויות אשר שילבתם בלומדה שלכם הן טובות במקרים בהם תוכלו לתת משוב מהמין שאומר "בעוד שבחירתך היא הגיונית במצבים מסוימים, אין הדבר כך במצב זה, מפני ש…". זהו המבחן האמיתי שיעזור לכם לבדוק האם הטעות היא מציאותית ומתקבלת על הדעת.הטיפ הבא: כיצד לבנות משובים ב-e-learning שבאמת עוזרים ללומד
Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.