טיפ 9: פחות דיבורים, יותר עשייה

טיפ 9: פחות דיבורים, יותר עשייה

"אם היה לי יותר זמן, הייתי כותב מכתבים קצרים יותר."
הסופר האמריקאי T.S.Eliot

באחד הטיפים הקודמים שלנו דיברנו על הערך של דיאלוגים, וכיצד ניתן להשתמש בהם ב-e-learning להוספת קצביות ואותנטיות לתהליך הלמידה. לא מזמן, אחד מלקוחותינו שוחח עמנו ב-Kineo על כך שמספר לא מועט של תוכניות ההדרכה שלהם סובלים מעודף דיאלוגים, ושתוצאה מכך נקודות למידה חשובות הולכות לאיבוד בתוך בליל של דיאלוגים. טיפ זה הוא נספח לטיפים הקודמים בנושא זה. להלן כמה מילים של זהירות על שימוש בדיאלוגים ב-e-learning.

· זוהי משימה קשה: תסריטאים מקצוענים עובדים קשה מאוד בכדי להפוך את דמויותיהם לאותנטיות. הלומדים הטיפוסיים שלכם נחשפים דרך טלוויזיה, ספרים וסרטים לים של דיאלוגים, כך שהם פיתחו יכולת טובה להבדיל בין דיאלוג טוב ופחות טוב. לבנות דיאלוג שנשמע טוב גוזל זמן רב. האם יש לכם את הזמן לעשות את מה שנועד מלכתחילה להיעשות על יד כותב מקצועי? בדקו האם ישנה דרך קלה יותר להעביר את נקודות המפתח בכדי לקדם את הסיפור שלכם קדימה.

· אין לזה סוף: ברגע שהכנסתם את הדמויות שלכם לתוך דיאלוג, קשה לעצור אותם. לא פעם תרגישו צורך לומר יותר, להסביר יותר, ולהרחיב יותר על נושאים אשר הזכרתם קודם לכן. בקצב שכזה לא יעבור זמן רב עד שתאבדו שליטה על הדמויות שלכם ועל כמות המידע שאתם מנסים להעביר בהדרכה.

· זה יכול להיות לא יעיל: בחיים האמיתיים, דיאלוגים הם לעתים קרובות די מפותלים. הם כוללים מידע על מזג האוויר, מה אנשים עשו בסוף השבוע, וכו'. מידע זה יכול להוסיף לאוטנטיות הדיאלוג אך אין לזה שום ערך ללומד – וזאת בעיה. זה מסיח פוטנציאלי עבור הלומדים אשר צריכים לנפות מתוך הדיאלוג מידע משמעותי ומתקשים למצוא מידע זה. לכל מילה אשר אתם בוחרים ליישם בדיאלוג צריכה להיות זכות קיום בלמידה אשר אתם מייצרים. שיחות ארוכות בין הדמויות בדרך כלל לא שייכות לסביבה בה הלמידה צריכה להיות תמציתית וממוקדת אלא אם כן הן משיגות מטרות לימודיות כל שהן.

· תקורה גבוהה: יצירת דיאלוג פירושו למצוא תמונות של הדמויות שלכם, לפעמים צורך בהקלטה ועריכת פס הקול, חיפוש הכישרונות אשר ידובבו הדמויות וכיו"ב. כל זה מוסיף זמן ועלות. לכן, בשלב ראשון אתם צריכים להיות בטוחים האם מלכתחילה בכלל יש צורך בהוספת דיאלוגים ל-e-learning שלכם.

אז מתי באמת צריך דיאלוגים ב-e-Learning?

התשובה הפשוטה היא: כאשר יעדי למידה מצריכים זאת.

אם אתם מתעסקים בנושאים שבהם ליבת הלמידה דורשת דיון, פירוש, ותגובה למילים עצמן, אזי הדיאלוג צריך להיות חלק מהלמידה שלכם. מה הם אותם נושאים? הם כוללים:

· אימון (coaching)

· ראיון

· משא ומתן ליישוב סכסוכים

·  טיפול בלקוחות / שירות לקוחות

· מכירות

בדרך כלל, הדרכות בנושאים תהליכים או טכניים לא יכללו דיאלוגים. הדרכת נושאים אלה ב-e-learning תהיה יעילה יותר עם שימוש מינימאלי או ללא דיאלוגים כלל.

במידה ואתם כן צריכים להכניס דיאלוגים, תמעיטו בשימוש בהם, למשל לרמה של שימוש בדמות של מנהל או קולגה לקביעת המשימות הבאות ללומדים בתהליך הלמידה או לגישור לשלב הבא של העלילה.

כאשר אתם מייצרים e-learning תבדילו בין להיות מציאותי לאמיתי. אתם לא צריכים לייצג את כל הדמויות לפרטי פרטים. תספקו ללומדים רק את המידע אותו הם צריכים בשביל לקבל החלטות וללמוד מן התוצאות. אחת הטעויות הנפוצות בפיתוח ההדרכה היא ללמד את הלא רלוונטי. תוודאו שדיאלוגים, אם החלטתם להשתמש בהם, הינם רלוונטיים להנעת העלילה שלכם קדימה וביעילות.

במקום דיאלוגים ארוכים חישבו על הסדרה "קצרים"

אחד הדברים החזקים יותר שאתם יכול לעשות הוא לכלול בלמידה שלכם פס קול של מומחה. זהו אחד המקומות שבהן הדיאלוג כן עובד, כי אתם מביאים מידע רלוונטי ללומד המובא בקולו האמיתי של מומחה אשר משתף אחרים מניסיונו. סיפורי מומחה או סיפורים קצרצרים הם דרך מצוינת להעברת מידע אותנטי המבוסס על ניסיון אמיתי  לתהליך הלמידה באמצעות e-learning. תשקלו לתת דגש על איסוף סיפורי מומחים, ולהשתמש בקולם האמיתי להעברת ידע המבוסס על חוויות מהשטח  במקום בשימוש בדיאלוגים להשגת מטרה דומה. יש כמובן לבנות פס קול זה, כך שהוא לא יהיה מיגע מדי עבור הלומדים. ניתן לקחת דוגמא מהסדרה "קצרים" למשל על דרכים להעברת מסר (גם אם הוא קומי) במהירות.

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.