טיפ 10: כיצד לקבוע את היקף פרויקט ה-e-learning?

טיפ 10: כיצד לקבוע את היקף פרויקט ה-e-learning?

למה פרויקטי e-learning משתבשים? לעתים קרובות, כי היקף הפרויקט לא היה ברור או שלא הוגדר נכון. בהרבה מקרים אתם עלולים לגלות שתוצרי ההדרכה גדולים מדי מכדי להשיג עם התקציב או לעמוד בלוח הזמנים אשר תוכנן מראש, או שהתוכנית לא משיגה את המטרות שבעלי העניין התכוונו אליהם, או שהיא אינה מעבירה את הידע או החוויה אשר הלומדים צריכים. אז מה אפשר לעשות כדי לוודא שאתם בונים תוכנית המבוססת על יסודות מוצקים? להלן מספר רעיונות להערכת היקף פרויקט הe-learning.

1. קחו צעד אחורה ונסו לכמת

השטן יכול להיות בפרטים, אבל הישועה טמונה בתמונה הגדולה. לפני שאתם צוללים לתוך הבנת היקף כל פרט בפרויקט הe-learning, אתם צריכים לקחת צעד אחורה ולעשות הערכה גסה של הגודל הכולל של כל הפרויקט.

אם אתה ממירים תכנים מתוך מצגות PowerPoint קיימות, עליכם לעבוד על הערכה גסה של שלושה מסכי למידה ב-e-learning על כל שקף של PowerPoint. הסיבה לכך היא בשל העובדה שבמצגת ה- PowerPoint בדרך כלל תמצאו בולטים (bullets) אשר המדריך מרחיב עליהם במהלך ההדרכה בכיתה.  בגלל שב- e-learning יש צורך להטמיע הרחבה זו (של המדריך) יש לחשב זאת בחישוב שלכם לכמות המסכים אשר יש לפתח בלומדה.

ניתן להניח 1 דקה זמן למידה למסך (כן.. כן, מדד מפוקפק משהו,  אבל אחד הטובים ביותר לשימוש עבור זמן ממוצע שהלומד יקדיש לקריאה והבנה של תוכן במסך), ואתם כבר תוכלו לקבל במהירות תחושה כללית על גודל פרויקט ה-e-learning שלכם. כמו כן, ניתן להניח שלושה מסכי לומדה של חומר המודפס על עמוד אחד בגודל A4  בהנחה ואתם מתכוונים להמיר מדריך קיים. אם שני מקורות אלה לא קיימים, ניתן להתייעץ עם מומחי התוכן כגון כמה זמן הם באמת חושבים שייקח כדי להבטיח שהלומד ישיג את מטרות הלמידה – על התשובה שתקבלו תוסיפו כ-40% נוספים עבור שאלות, מקרי חקר וסיכומים, ואת כל הדברים אשר מומחי התוכן שכחו שיש להסביר לאדם לא מומחה.

קחו הערכה גסה מאוד זו אל המנהלים שלכם ותבדקו איתם האם זה עולה בקנה אחד עם הציפיות שלהם. הוסיפו את הזמן ואת הערכת העלות על ההערכה הראשונית שלכם ותבדקו אם זה עדיין בקנה אחד עם מה שהם מצפים. אם זה עונה על הציפיות, יש להתחיל בהבנת הפרטים. אם זה לא תואם לציפיות, אז עכשיו זה הזמן לקבוע מה צריך לצאת, או מה חסר, ולהחזיר את התוכנית לקו אחד עם הציפיות של בעלי העניין השונים.

2. מה אנחנו מנסים להשיג כאן?

זה נשמע מובן מאליו, אבל אם אתם, מומחי התוכן שלכם ובעלי עניין אחרים בארגונכם אינם מסונכרנים על המטרות של e-learning, ככל הנראה שאתם הולכים להיכשל בשלב מאוחר יותר בתהליך. תגדירו את מטרות הלמידה. תוודאו שהם נכתבו בצורה של פעולות לביצוע ברי השגה ואשר ניתנים למעקב. אל תתקדמו עם היעדים שלכם רופפים ומוגדרים משהו כמו "להעריך את החשיבות של …,לידע את עצמם עם … '. מטרת ה-e-learning היא להביא לשינוי התנהגותי אצל הלומד. שישה חודשים מהיום, מה אמור להשתנות? הגדירו זאת ותתחילו לעבוד לאחור בכדי להגדיר את הלמידה אשר תביא לשינוי הזה. אל תתחילו לעבוד עד שכולם מסכימים על המטרות הללו. אם יש לכם יותר מ -10 מטרות לשעת לומדה אחת אז כנראה שיש לכם יותר מדי. דרגו המטרות ותנו סדר עדיפויות למה נכנס ומה לא.

3. לפרק הלומדה לרכיבים

E-learning עובד הכי טוב כאשר הוא בנוי באופן מודולארי, עם חלקים קצרים וממוקדים כאשר לכל חלק מטרה ברורה היכולה לעמוד כאובייקט למידה בפני עצמו. מהם הם אותם הרכיבים אשר ה-e-learning צריך להכיל? זה יכול להיות ביצוע השלבים בתהליך מסוים בכדי לחזק נושא, או ללמוד את שמונת יתרונות המפתח של מוצר חדש. ככל שתקדימו להסכים איך לפרק את הלמידה לרכיבים קצרים יותר, כך תוכלו להתקרב להבנת היקף הפרויקט ולתכנון מפורט של רכיבים אלו. בשלב זה תתחילו לחשוב על תפריט הנווט- בדרך כלל רכיבים אלו ימצאו את עצמם כתפריטי נווט בלומדה שלכם. האם יהיה זה תפריט עקבי והגיוני עבור הלומד? אם קיבלתם מישמש של קישורים ברמות שונות בלי חוש סדר, אז עצרו וחישוב מחדש יחד עם מומחה התוכן שלכם, כך שבסוף תציגו תפריט נווט בעל זרימה הגיונית ללומד.

4. תהיו יצירתיים

קצת מסובך, וגם נדון על כך באחד הטיפים הבאים. כשהרכיבים המתאימים ל-e-learning שלכם מתחילים להתבהר, זה הזמן להריץ בראש רעיונות ולראות אם יש לכם מטאפורה יצירתית אשר תחבר את כל החלקים יחד. אם אתם מפתחים לומדה בנושא מוצרים, נאמר עבור מצלמה דיגיטלית,  האם תפריט הניווט של המצלמה עצמה יכולה להיות מטאפורה חזותית עבור הלומדה? אם מדובר בלומדה בנושא משא ומתן אפקטיבי, האם יש לכם עלילה כללית, כגון קניית בית, אשר ניתן להשתמש בה כהנחת יסוד לאורך המודל? אנחנו לא עוסקים כאן בפיתוח הדרכה, אלא מנסים לשלב רעיונות חזותיים עם גישות עיצוב יצירתיות בכדי לראות אם יש דרך חכמה ומרתקת יותר לבנות לומדה שתשרת את צרכי הלומד. יכול להיות שלא תמיד תמצאו, או שלא תוכלו לראות זאת בהתחלה, אבל זה לא אומר שאתם צריכים לדלג על שלב זה.

5. זהו את מודל פיתוח ההדרכה אשר תבחרו

עכשיו זה הזמן לחשוב על כל רכיב. מהו מודל פיתוח ההדרכה אשר יעבוד בלומדה זו? האם יש מודל כללי כלשהו שיכול לעבוד? אם כן, מה הם השלבים במודל זה, ואיך ניתן להכיל אותם על כל רכיב? מהם הקטעים בהם נרצה למשוך את תשומת לב הלומדים, היכן יש לשאול שאלות, היכן תשתמשו במקרי חקר ודוגמאות? אם זה מודל הדרכה מבוסס מטרה (goal-based model), מהם הנחות היסוד אשר תשתמשו בהם, אילו דמויות תצטרכו להציג, ומה הם האתגרים אשר תציגו ללומדים? בטיפים אשר נפרסם בעתיד נחקור מודלים אלה ואחרים. עליכם לכוון לכך שתכתבו לפחות מספר משפטים על איך אתם עומדים לעצב כל רכיב, בכמה מסכים תשתמשו, מהם סוגי המסכים, וכיצד מסתיים כל חלק. עדיף יהיה לזהות רעיונות אלה כאן ועכשיו ואף לערב את מומחה התוכן שלכם בכדי שיוכל לסייע לכם. בשלב זה אתם אמורים לשבת מול דף ריק בכדי להתחיל את שלב המלל(scripting).

6. תנו הערכה למשך הזמן ומאמץ העודה הדרושים עבור כל מקטע

ברגע שהתחלתם למפות את הפירוט עבור כל רכיב, העריכו את הזמן שהלומד אמור להקדיש על כל מסך והזמן שיידרש לשם השלמת הלומדה – שימו לב אם אתם שוקלים מודלים נוספים אשר עלות פיתוחם עלול להיות גבוה באופן יחסי. בנקודה זו בדיוק תהיה לכם ההזדמנות לתת הערכה מדויקת יותר (מאשר כלל האצבע של דקה למסך) של משך זמן הלמידה על כל מסך. אם יש לכם מבוא קצר לשם השגת תשומת לבו של הלומד הכולל הנפשה, זה עלול לקחת פחות מ -30 שניות של זמן למידה, אבל באופן יחסי יותר מאמץ לעצב ולפתח, ולזה אתם צריכים לשים לב. עשו זאת עבור כל מקטע בלומדה שלכם – קחו צעד אחורה ואז שוב (חזרו לשלב 1 …) ובדקו האם האומדן העדכני והמפורט שלכם עולה בקנה אחד עם ההערכה הראשונית שנתתם. האם הפערים גדולים מדי? אם כן, אז זה הזמן לשיחה עם מומחה הידע ובעלי העניין השונים בפרויקט בכדי לראות מה התגנב פנימה, או מה אתם מחמיצים.

כמובן שישנם צעדים נוספים בכדי להעריך את גודלו של הפרויקט, אבל אנו ממליצים שכשאשר אתם עוסקים בהערכות, תבצעו לפחות את הדברים הבסיסיים בטיפ זה.

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.