עדכון שוק ה-E-learning  – ינואר 2010

עדכון שוק ה-E-learning – ינואר 2010

מה אנו יכולים לצפות ב -2010?

זה החודש הראשון של העשור חדש, וב-Kineo התחלנו בחשיבה אסטרטגית (ואנחנו נעזרים גם בכדור הבדולח המיוחד שלנו…) על איך יראו השינויים ב -12 החודשים הקרובים. בדו"ח זה נתאר את 5 תחזיות ה-e-learning שלנו לשנת 2010.

התחלנו בקריאת כמה מהתחזיות של "תותחים" שונים בתחום ה-E-Learning העולמי והתחלנו בשיח פנימי בנושא.

במונחים של הסביבה בהם פועלות מחלקות ההדרכה אנחנו יודעים ש:

• קצב השינויים ממשיך להאיץ
• העולם הופך יותר ויותר רגולאטורי
• היקף המידע ממשיך לגדול בהיקפים שקשה עדיין לעקל
• טכנולוגיות ישתנו ויתכנסו, כולל שידורי מדיה, האינטרנט וכן האינטרנט הנייד

כתוצאה מכך ,תפקידי העובד בארגון יהפכו למורכבים יותר וידרשו מגוון רחב יותר של מיומנויות, ידע וניסיון.

מה שבאמת מעניין אותנו הוא האם אנחנו צפויים לראות שינויים איכותיים כלשהם השנה? נראה שישנם מספר תחומים שבהם השוק מתחיל לרתוח עד לכדי הוצאת קיטור. התכנסויות בתחום הטכנולוגיות יוצרות דרכים חדשות למתן שירותים, מה שלדעתנו יגרום לספקים ונותני שירותים מתחומים שונים, אשר לא יעמדו בקצב, להעלם. אם מסתכלים על עולם ההוצאות לאור למשל, הופעתם של הספרים האלקטרוניים כמו ה-Kindle הובילו את אמזון להציע תמלוגים של עד 70% לסופרים אשר יסכימו להעביר את זכויות הכתיבה שלהם אליהם. מבנה תמלוגים זה עולה בהרבה על 5% עד ל 10% המוצעים לסופרים על ידי מו"לים מסורתיים. פתאום, עם הופעת הספר האלקטרוני, קיומו של המו"ל המסורתי עומד בספק. הם פשוט הופכים להיות לא רלוונטיים בתהליך הוצאת הספרים לאור.

היכן יתרחשו שינויים עיקריים אלה?

בשנת 2010 אנו רואים עלייה מסוימת בתקציבי ההדרכה, אך במגזר הממשלתי אנחנו מצפים לראות הפחתה משמעותית של עלויות עקב הלחצים ההולכים וגוברים של קיצוץ בעלויות במגזר הציבורי.

כתוצאה מכך, הלחץ על צוותי ההדרכה לייצר יותר למידה בפחות עלויות ילך ויגדל. לכן, לרבים מארגוני ההדרכה יהיה צורך להתמקד על כיצד לספק למידה יעילה יותר באותו תקציב (או אף נמוך יותר), מה שלדעתנו יגרום להפחתה נוספת של הדרכות המועברות בכיתה ומעבר להדרכות e-learning. לכן התחזית הראשונה שלנו היא עליה בהוצאות הארגונים בעולם להדרכות מקוונות בכל תחומי ה e-learning למעט מערכות ניהול הלמידה.

אנחנו חושבים שארגונים עסקיים ימשיכו לתהות על הערך שהם מקבלים ממערכות ניהול הלמידה הקנייניות שלהם וידחפו לחפש עסקאות טובות יותר לפתרונות קיימים או לחפש אלטרנטיבות. בתחום ה-LMS טוני קארר (Tony Karrer) צופה כי "בסופו של דבר, תחתית השוק בתחום זה, ימשיך להתכרכסם על ידי פתרונות קוד פתוח ואירוח של פתרונות קוד פתוח." הוא מצביע גם על גידול אינטגרציה של קוד פתוח עם פתרונות מבוססות Sharepoint אשר נהפכות ליותר ויותר פופולאריות בקרב ארגונים עסקים.

אין ספק כי המהפך בעולם זה קורה כבר עכשיו – כולנו כבר עדים לגידול המדהים בשימוש Moodle LMS. הקוד הפתוח של Moodle מאפשרת לה להיות מוגדרת במהירות ובעליות נמוכות לצרכים כגון:

• פורטל להדרכת עובדים חדשים
• פורטל הערכות והסמכות
• מנהל אקדמיה פנים ארגוני
• פורטל מוצרים ומשווקים

Moodle, כפי שעשינו כבר לרבים מלקוחותינו, יכולה גם להיות משולבת עם מערכת SharePoint. לכן, אין הפתעה בחיזוי השני שלנו: Moodle ימשיך לפרוץ קדימה במגזר התאגידים העסקיים. בכדי לראות מה באמת ניתן לעשות עם Moodle ולהתרשם ממספר מחקרי חקר (Case Studies) שלנו בתחום, צרו עמנו קשר במייל ב- info@kineo.co.il .

אנו גם מאמינים כי קצב השינויים ימשיך לעלות מה שכנאה יוביל לדרישה עבור  מתודולוגיות ואספקה מהירים מאוד של e-learning, או במה שאנו מכנים Rapid e-learning. לכן התחזית השלישית שלנו היא המשך העלייה בביקושים לפתרונות rapid e-learning אשר יכללו שיפור בכלים להפקת לומדות כמו Articulate ושיפור היכולות ליצור נכסי מדיה כמו וידאו ושמע ופלאש במהירות ועלויות נמוכות.

אנחנו גם חושבים שלאנשים בארגונים יהיה למעשה פחות זמן למידה. יהיה ביקוש לפתרונות למידה קצרים יותר ואנחנו כבר רואים זאת עם צמצום זמן ההדרכות בכיתה אשר במקרים מסוימים הופכות להדרכות בני שעה עד שעה וחצי בלבד. אחד מצורכי המפתח בארגונים עסקיים הוא היכולת להאיץ את תהליך הסמכת האנשים בארגון ומדידת ביצועיהם. אנחנו חושבים שזה יתאפשר באמצעות שילוב של הזדמנויות למידה הכוללות "חטיפים" של מודולי למידה קצרים מאוד (תוצרים שלנו בנושא זה מעוצבים לרוב ל -5 דקות למידה או פחות כל אחד), המקושרים עם תכני מידע על ה-Wiki והאינטראנט הארגוני, תכני שמע וסרטוני וידאו קצרים, קבצי PDF אינטראקטיביים, ותמיכה באמצעות וובינרים (webinar). לכן, התחזית הרביעית שלנו היא שימוש מתוחכם יותר של משאבים דיגיטליים בכדי לספק פלטפורמה מקוונות לתמיכה בשיפור ביצועי העובדים.

ישנה דרישה הולכת וגוברת ללמידה בכל עת ומכל מקום (anytime, anywhere) ותוך כדי כך שאנחנו לא ממש בטוחים שמדובר דווקא בלמידה ניידת (עדיין), כלומר Mobile Learning, התחזית החמישית שלנו היא גידול משמעותי בנגישות של הזדמנויות למידה מקוונות. ישנם מגוון רחב של מכשירים ניידים אשר יתמכו בדרישה זו כמו התקנים ניידים עם מסכי מגע גדולים יותר, בעלי רוחב פס מהיר יותר, במיוחד אלה בעלי קישוריות אלחוטית, ספרים אלקטרוניים, מחשב ה Apple Tablet, netbooks, מחשבים ניידים קטנים יותר, קלים יותר, מהירים יותר אשר פשוט ישפרו הנגישות מכל מקום, במיוחד בבית. פירוש הדבר הוא כי משאבי למידה מקוונים יהיו בנויים בצורה כזו שיאפשרו למשתמשים גישה למשאבי אלה ללא קשר למקום בו העובדים נמצאים או למכשיר בו הם משתמשים. למידה בסגנון זה יכולה להתבטא בשבירת הלמידה לחתיכות קטנות יותר בפורמטים שונים, כגון: סרטון וידיאו לנגינה בטלפון שלכם, השמעת קטע שמע ב-iPod או תרחיש וידאו עבור המחשב הנייד שלכם.

אנחנו גם עוקבים אחר התחזיות לצמיחה של למידה חברתית מקוונת. יהיה מעניין לראות כיצד תהיה ההשפעה של Google Wave; ופוטנציאל הלמידה המבוססת משחקים. ולפני שנסיים, אנו מאמינים שנראה יותר ויותר למידה אשר בנויה סביב כיתות וירטואליות, ההתקדמות והתחכום שטכנולוגיות אלה מספקות היום הופכות תחום זה לזמין ונגיש הרבה יותר.  לאחרונה הינו עדים למספר דוגמאות של למידה בכיתות וירטואליות עם מורים מיומנים אשר שילבו משאבי ללמידה ותרגולות אשר עוצבו במיוחד עבור סביבת למידה זו, מה שהפך את הלמידה עצמה למאוד מרתקת.

האם אתם מצפים לאותם תמורות, או חושבים שזה הולך להיות אחרת לגמרי? צרו עמנו קשר, אנחנו נרצה לדבר.

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.