טיפ 11: טוב, אז הנה תרחיש …

טיפ 11: טוב, אז הנה תרחיש …

e-learning אפקטיבי מבוסס ברובו על גישה של תרחישים מבוססי מטרה. מה הם אותם תרחישים וכיצד הם פועלים?  בואו לא נכנס כרגע לדבר על הגדרות. במקום זה, נסתכל על מה מכיל מודל יעיל של תרחיש מבוסס מטרה.

1. תתחילו עם מטרה

אנחנו בטוחים שהפתענו אתכם עכשיו – אבל לעצב את המטרה הוא אחד הדברים החשובים ביותר במודל זה. זכרו – אנו מדברים על המטרות של הלומד, לא של מחלקת ההדרכה, זה חשוב.  אל תשאלו "מה אנחנו רוצים שהלומד יעשה ", במקום זה, עדיף שתשאלו  "מה הלומד רוצה לעשות?"

אתם חייבים להתחיל עם המטרות החשובות ללומד.  זה לא "אני באמת רוצה להשיג את מטרות הלמידה האלה ולכן בסיום לומדה זו אני אוכל להבין את bullets שמופיעים במסך." סביר יותר שזה יהיה משהו כמו "אני רוצה למכור יותר שירותים / מוצרים בכדי שארוויח יותר" או "אני מאוד רוצה להבין את התהליך בצורה נכונה כדי שאוכל לתפקד טוב יותר בעבודה ולהתקדם בתפקידי"

היכולת להבין את מטרות הלומד והצגתם תהווה נקודת פתיחה טובה למודל למידה מבוססת מטרה.  לכן, הרעיון מאחורי מודל למידה זה הוא לדמות את הדרך (התרחיש) להשגת מטרה זו, אשר – אם אתם באמת רוצים לייצר תרחיש אפקטיבי-  לא נחשבת למשימה פשוטה.  אחד מפרויקטי פיתוח קורס e-learning בנושא ניהול פרויקטים בהם לקחו חלק אנשי  Kineo שם את מנהלי הארגון באמצעו של פרויקט שיצא מכלל שליטה ואתגר אותם לתקן את הנזק. נשמע מציאותי?  כן. האם רלוונטי לעבודתם? בהחלט. אז יש לנו מקום טוב להתחיל ממנו.

2. לספק נתוני מפתח

טוב, אז יצרתם את המצב, בסביבה הקלאסית והבטוחה ואתגרתם את הלומד להשיג את יעדיו. האדם הרציונלי היה אומר: "טוב, תספרו לי משהו על המצב עצמו כך שיהיה לי סיכוי כלשהו להצליח." כאן תצטרכו להחליט מה תרצו לספק ללומדים בכדי לעזור להם להצליח. לדוגמא, זה יכול להיות מסמך תיעוד, אינטראקציה עם דמויות שיש להם מידע ורכילות לשתף, גישה למיילים, או משאבי אינטרנט. אם קראתם את הטיפים הקודמים שלנו, אז אתם בוודאי כבר יודעים שמה שאתם מספקים צריך להיות אותנטי, אותו מידע שהייתם מקבלים אם הייתם צריכים להשיג יעדים אלה בעצמכם בעולם האמיתי. בדוגמת ניהול הפרויקטים, נתנו ללומדים עותק של ציר הזמן, הודעות דוא"ל מ / אל לקוח מדומה, מסמך ניהול הפרויקט והטחנו להם את זה עם הודעה קולית זועמת מהלקוח אשר דרש לדעת למה הפרויקט נמצא בפיגור של שבועיים. נשמע אכזרי, לא? אבל בהחלט העיר את תשומת לב הלומדים.

3. תציגו אפשרויות

לאחר שיצרתם את המצב וסיפקתם מידע, זה הזמן בו הלומדים יצטרכו לבצע את ההחלטה הראשונה שלהם. נקודת ההחלטה – תשאלו אותם מה הם רוצים לעשות עכשיו. אפשרויות מסוימות יכולות להיות אסטרטגיות (לכנס ישיבה / לשלוח מייל / לשאול את המנהל הישיר) או מבוססות התקשרות ("אנחנו יכולים לחזור על המסלול אם אתם תצמצמו את היקף הפרויקט" וכו'). זוהי בחירת עיצוב חשובה מאוד, באיזו גישה להשתמש – זה תלוי אם אתם מנסים ללמד חשיבה או יכולת התקשרות, או את שתיהן. כמובן, באפשרותכם לשלב בין השניים. הלחץ על המעצב/מפתח ההדרכה כאן הוא לוודא כי כל האפשרויות הן סבירות באותה מידה. אל תתנו אפשרויות מסיחות. אף אחד לא קונה אותם.  השקעתם כל כך הרבה מאמץ בהגדרת מצב טוב ונתתם רקע, תוודאו כי האפשרויות הניתנות ללומד  משוקללות ומושכות באותה המידה, כלומר כל אחת מהאפשרויות יכולה הייתה להיות נכונה.

4. הציגו את מה שקורה

לכל אחת מהאפשרויות בכל נקודת החלטה צריכה להיות תוצאה. זה יכול להיות:

• דוגמא כיצד המצב יכול היה להידרדר (לקוח מתרגז, אתם בצרות, באמצעות וידאו, אודיו, טקסט, או שימוש בכל האפשרויות )

•  תיאור של ההשלכות האפשריות
•  אימון ומתן משוב (עשית איקס, הנה למה זה נחשב לטעות, תחשוב על גישה שונה לפתור את המצב) – באחד הטיפים הקודמים שלנו דברנו על נושא מתן משוב ללומד ב-e-learning.

וכאן בדיוק שווה להשקיע קצת. אם יש נושא כאוב במיוחד שאתם מאוד רוצים שאנשים בארגונכם ימנעו מלעשות, תשקיעו את המאמץ המתאים בבניה נכונה של מודל למידה זה. כל העניין כאן הוא לאפשר לעובדים לטעות בסביבה בטוחה, ללמוד מהטעות ולהימנע ממנה בסביבת העבודה האמיתית. המפתח העיקרי במניעת טעויות חוזרות בעבודה, הוא להפוך את הטעות, בתוך ה-e-learning למשהו שהלומדים יזכרו לאורך זמן.  כלומר, שימוש בטקטיקות של הפתעת הלומד, לערב אותו רגשית, שימוש בהומור – כל אלה יסייעו במניעת הטעות הבאה. הלמידה צריכה להיות חוויה רגשית, במיוחד בנקודה בה מתבצעת הטעות במודל הלמידה של תרחיש מבוסס מטרה.

אם הלומד לא ביצע טעות, אז הוא יעבור לנקודת קבלת ההחלטה הבאה. רוג 'ר שאנק (Roger Schank), מי שפיתח את מודל הלמידה על ידי עשייה (או כפי שאנו מתייחסים אליו כאן – מודל למידה של תרחיש מבוסס מטרה), אמר "אתם צריכים להדריך את הלומדים בשני מצבים, אם הם מבקשים זאת או אם הם טועים. אחרת פשוט תנו להם להתקדם הלאה."

5. תייצרו קישור ללמידה נוספת

מה קורה אם הלומד כן עשה טעות? בשלב זה הוא או היא אמורים לתהות מדוע, מה השתבש, כיצד ניתן למנוע טעות זאת שוב. הנטייה הטבעית שלהם ללמוד מהטעות של עצמם צריכה להיות מופעלת. כמעצבים/מפתחי הדרכה אתם צריכים למנף נטייה זו להשגת מטרת הלמידה. אתם יכולים לעשות זאת על ידי אספקת אובייקט למידה שימושי ורלוונטי ברגע הצורך האמיתי. זה יכול להיות סיפור (ווידאו או אודיו) של מומחה, למשל, 'אני זוכר מצב דומה בו עמדתי על שתי רגלי האחריות בכדי להגדיל את עלויות הפרויקט, ואז פוטרתי, והנה למה הגישה שלי אז הייתה מוטעית …" או לספק מידע תומך נוסף המספק פירוט רב יותר על התהליך עצמו.  יצירת ההקשר הוא המפתח כאן. לספר סיפורים מופשטים או אספקת מידע הדרכתי יבש לא יעבדו ביעילות ובאפקטיביות כמו הצגת סיפור אמיתי ורלוונטי ללומדים בדיוק בזמן שהם זקוקים לו.

תרחישים מבוססי מטרה יכולים להיות מודלי למידה מאוד חזקים – אם אתם חושבים על ליישם מודל זה באחד ממערכי הלמידה שלכם, תוודאו שיש לכם את חמשת יסודות המפתח בכדי לגרום לזה לעבוד.

קראו את כל הטיפים שלנו בנושא עיצוב ופיתוח הדרכת e-learning

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.