טיפ 12: האם זכיתי בתשומת הלב שלך?

טיפ 12: האם זכיתי בתשומת הלב שלך?

האם השתעממתם בעבר מהדרכת e-learnings? אנו בטוחים שלא פעם ראיתם לומדה עם מסך פתיחה שבפינתו הימנית היה כתוב "מסך 1 מתוך 98" ממש כאילו שמישהו שם למעלה רוצה להגיד לכם "חושבים שאתם משתעמים עכשיו? חכו שתגיעו למסך 45…"
אנו מבינים את הכאב שלכם. ברוב המקרים, החוויה הראשונית של למידת e-learning היא די עגומה. באחריות מעצבי הלמידה / מפתחי ההדרכה להפוך כל רגע בלמידה מקוונת לחוויה מעניינת.

אז מה ניתן לעשות בשניות הראשונות של הלומדה בכדי ללכוד את תשומת לב הלומדים ולגרום להם להישאר?

1. זרקו אותם ישר למים העמוקים

יש הטוענים שלהדרכה בכיתה יש אלמנט סוציולוגי חשוב. זה נראה כמו בית ספר, יש מישהו אחראי, כמה חברה שאפשר לצחוק איתם, קפה ועוגיות. אז מה שנשאר ללומד לעשות זה לצנוח על הכסא ולהישען לאחור, לכתוב כמה הערות שלעולם לא יסתכלו עליהן שוב במחברת. הצפייה הכללית של הלומדים בסביבת כיתה היא נמוכה מאוד. האם  גם הצפייה מהדרכות e-Learning היא אותה הדבר? האם הלומדים שלכם יושבים מתוחים בכיסא או נמרחים לאחור במצב של חצי שינה? אחת הדרכים לגרום לאנשים לשבת ערניים היא לתת להם משהו לעשות ורצוי שזה יהיה כמה שיותר מהר. שום הסבר, שום סצנה-הגדרה – פשוט לזרוק אותם ישר למים ולבצע משהו. לדוגמה, בלומדה העוסקת במיומנויות מכירה, תייצרו כבר בהתחלה אינטראקציה שבה הלקוח בוחן את הצעת המחיר שלכם דרך זכוכית מגדלת ושואל "המתחרה שלך טוען שהוא מסוגל להתאים את הצעתו לכל הצעה שלך. מה אתה מתכוון לעשות בנדון?". סוג כזה של התחלה יאותת ללומדים שלכם שהדרכה זו לא תהיה סוג של קייטנה.

2. לספר סיפור

למידה מסיפורים הוא חלק מה-DNA שלנו, ולכן שימוש בסיפור או אנקדוטה בפתיח שלכם יהיה יעיל מאוד. אחת מהיצירות הטובות ביותר של לומדת e-learning שראינו החל באנקדוטה על קצין משטרה בארה"ב שהיה צריך להחליט את מי להציל מרכב בוער כתוצאה של מאונת דרכים. הוא ידע שאין לו זמן להציל את כל הנוסעים, כך שהוא היה חייב לקבל החלטה לכאורה בלתי אפשרית. הוא קיבל את ההחלטה שלו בצורה הבאה … בשלב זה עצרנו את הסיפור, והלומדה הגדירה את מטרת הלמידה  - קבלת החלטות. בסופה של הלומדה, הלומד חזר אל סיפורו של קצין המשטרה אשר הסביר כיצד טיפל באותו מצב, מעין סוג של סיום מוצלח לספר טוב.

3. ללמוד ממנהלי פרסום

E-learning צריך להיראות פחות כמו הדרכה ויותר כמו התוצרים של אנשי שיווק, פרסום וצוותי תקשורת. הם יודעים איך לעורר אנשים ולתפוס מיד את תשומת לבם. האנשים שעוסקים בפרסום למחייתם יודעים שאתם יכולים להשתמש באלמנטים חזותיים, מוזיקה, נתונים סטטיסטיים – מסרים פשוטים אך חזקים בכדי לזעזע, לשעשע ולעורר, אך מעל לכל, ליצר התקשרות. בלומדה העוסקת בתמהיל של תרבויות שונות בארגונים, פתחנו עם תמונה של גבר שחור, ובהצהרה הבאה: "האם אי פעם הרגשתם מופלים …" לאחר מכן הוספנו השהייה של שניה ואז חשפנו "בגלל הגיל שלך?". רוב האנשים היו מצפים לאנקדוטה על רקע של גזע, אך אנו הוספנו כאן אלמנט של הפתעה. חישבו כיצד אתם יכולים לייצר חשיבה מוטעית של הלומדים שלכם בכדי ליצר זעזוע, הפתעה וסקרנות אשר מנוגדות לציפיות הראשוניות שלהם.

4. תייצרו לחץ חברתי

אחד מתעלולי הפרסום הוותיקים ביותר הוא גישת ה'כולם עושים את זה': " תראה את כל האנשים האלה מצליחים ומאושרים. כולם משתמשים באותו חומר ניקוי. ואתה? אתה לא משתמש בו? החלטה לא נבונה, אולי רצוי שתעשה משהו בקשר לזה …" אנו חושבים שזה לא משפיע עלינו, אבל תתפלאו לדעת כמה שזה כן משפיע. אף אחד לא רוצה להרגיש מקופח ולהשאר מאחור כשיש דבר טוב, לכן, האינסטינקט שלנו להיות חלק ממשהו פורץ החוצה בפתאומיות. האם בלמידה שלכם אתם יכולים לנקוט בגישה דומה? האם אתם יכולים לאסוף סיפורי הצלחה מהארגון שלכם אודות אנשים אשר כבר למדו את הנושא אותו אתם מעבירם ואשר יכולים להודות בתרומה של למידה זו על עבודתם? לחץ חברתי הוא דרך נהדרת למשוך את תשומת לב הלומדים כבר בהתחלה.

ודאו שהשניות הראשונות של הלומדה שלכם גורמת להגברת קצב פעימות הלב – ולאחר מכן תמדדו את הציפיות אשר הגדרתם עם תחילת הלמידה. אם הלכתם רחוק מדי, והתבקשתם להוריד בנימת טון הדברים אשר השתמשתם, או אז אתם יודעים שאתם בכיוון הנכון.

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.