תוכנית אב לבניית אסטרטגית למידה –  חלק 2 – אפקטיביות

תוכנית אב לבניית אסטרטגית למידה – חלק 2 – אפקטיביות

מבוא
זהו החלק השני מתוך ארבעה מאמרי Kineo בנושא בניית אסטרטגית למידה אשר תסייע לכם להבין מה אתם יכולים לעשות בכדי לייצר ארגון לומד אמיתי. אתם יכולים לקרוא את החלק הראשון כאן.

רובנו בחברת Kineo היינו מעורבים ביצירת מספר אסטרטגיות למידה מוצלחות ויישומם הייעיל ברחבי העולם.

הדברים הרבים שלמדנו כתוצאה מכך מובאים אליכם בארבעת המאמרים הללו המבוססים על ארבעת המאפיינים המרכזיים (שזוהו על ידי ASTD) אשר באופן עקבי מציגים את ארגוני הלמידה המוצלחים ביותר.

מאפיינים אלו הם: יישור (עם המטרות הכוללות של הארגון), אפקטיביות, יעילות והמשכיות. אם תתייחסו לכל אחד מהמאפיינים הללו, תהיה לכם אסטרטגית למידה מקיפה, ברמה גבוהה מאוד אשר באמת תספק לכם תוצאות.

מסמך זה יתמקד בשלב הבא שעליכם להשיג לאחר שיישרתם כראוי את הלמידה שלכם עם האסטרטגיות, החזון ומטרות הארגון.

טוב, אז כיילתם את תוכנית הלמידה שלכם עם מטרות הארגון. עכשיו אתם צריכים להתחיל לספק את הסחורה. אם כך, כיצד אתם יכולים להבטיח שכל יוזמות הלמידה שלכם הן אפקטיביות?

קראו הלאה ותגלו.

מדוע אפקטיביות חשובה כל כך?

במידה ואתם מפתחים או מספקים תכני למידה, אתם צריכים להימדד על אפקטיביות הלמידה שלכם. אפקטיביות זו יש למדוד נגד אסטרטגיות עסקיות קצרות וארוכות טווח. אם כך, ההיגיון הוא שאם הלמידה שלכם לא מייושרת קו , אתם אף פעם לא יכולים להיות אפקטיביים באמת.

זה בא לידי ביטוי באחד ממחקרי ה-ASTD אשר הראה כי :

"הארגונים הלומדים הטובים ביותר זוכים למקסם את האפקטיביות של הלמידה על ביצועים אישיים וארגוניים על ידי יישור פעילויות הלמידה עם הצרכים העסקיים ועל ידי אספקת הלמידה בזמן ובהזדמנויות הלמידה הרלוונטיות".

ASTD 2005.

בכדי להיות אפקטיביים, עליכם להתאים צורכי למידה מוסכמים עם התוכן הנכון, המודל הנכון, ובזמן הנכון.

תשלבו יחד את האפקטיביות והיעילות (מאמר נפרד בנושא זה יפורסם בקרוב) ויש לכם את רכיבי המפתח של החזר ההשקעה (ROI). ללא אפקטיביות זה יהיה פשוט להיות SOI – החיסכון על ההשקעה. האפקטיביות צריכה להוביל יתרונות מוחשיים, אשר צריכים להיות מתוקשרים לכל בעלי העניין המרכזיים.

להלן, נבחן מספר המלצות במבט מלמעלה, שפותחו על ידי הטובים שבאנשינו ב-Kineo בשיתוף עם למעלה ממאה אנשי מקצוע בתחום הלמידה הארגונית בבריטניה.

בסוף מאמר זה תהיה לכם רשימת בדיקה אשר תסייע לכם לעבוד עם עצמכם ולבדוק עד כמה אפקטיבית אסטרטגיית הלמידה בהשגת יעדי הארגון.

אם אתם מעוניינים בייעוץ או בסיוע ביישום הנושאים המובאים במאמר זה, מדוע שלא תצרו עמנו קשר ב-info@kineo.co.il.

1 מצאו הגדרה משותפת למילה "אפקטיביות" בארגון שלכם
נכון, זה לא קל כמו שזה נשמע. אבל, בלי מונח משותף לקריטריונים להצלחה ברורה, לא ניתן יהיה למקד את התוכניות שלכם, למדוד, ולתקשר את ההצלחה שלכם.

מה שעליכם לעשות זה:

• להגדיר מהי הצלחה ברמת הארגון, הצוות וברמת הפרט.

• לשפוט את היעילות לפי ההשפעה על הלקוח הסופי אשר נמצא במרכזו של תהליך הלמידה.

2 תתרכזו באספקת הלמידה שהלומדים שלכם צריכים
שוב, זה יכול להיות מובן מאליו, אבל רק אם אתם באמת עושים את זה, תוכלו להזיז הרים וגבעות. לעשות זאת נכון גם יסייע לכם בבניית תהליך עיצוב הלמידה. לעיתים קרובות, התוכן של תוכניות לימוד אלה עוסק בפן המבדר בכדי למשוך את תשומת לב הלומדים ולא בכדי להשיג  שיפורים ממוקדים בביצועי העובד.

אתם צריכים:

• תחילה, תגדירו את היתרונות הצפויות מהתוכנית. לאחר מכן, תעריכו את הגדרת ההצלחה כנגד היתרונות האלה.

• תבצעו ניתוח צרכים מתי שרק תוכלו – זה יעזור לכם להתמקד באיזורים הנכונים.

3 תספקו למידה אשר באמת תעניין את הלומדים
בסדר, רמזנו מקודם ששימוש בעזרים להגברת ערנותו של הלומד לא צריכה להיות המטרה המנחה ביוזמות הלמידה שלכם. אבל בלי זה, הלומדים שלכם יתפתו בקלות למצוא דברים טובים יותר לעשות עם הזמן שלהם. במקרים מסוימים, הם אולי לא ששים להתחיל ללמוד מלכתחילה ולכן ייתכן שיהיה עליכם לפתות אותם לתוך התהליך במהירות ולהראות להם את זה בצורה אטרקטיבית תוך שימת דגש על הערך האמיתי עבורם.

אתם צריכים:

• להפוך את הלמידה לעניין אישי ללומד – במטרה לפגוש את המטרות של כל האנשים.
• לוודא שהלומדים מקבלים את הלמידה בדרך שהם צריכים.
• תשלבו את הלמידה לתוך עבודתם.
• תפתחו למידה אשר לא רק מיידעת את הלומד אלא גם מערבת אותו.
• תוודאו שמה שהם לומדים מיושם מיד בעבודה על ידי מתן אפשרויות למידה בדיוק בזמן שאותו הם צריכים.
• תציגו מידע אשר רלוונטי בקונטקסט שלו לסביבת העבודה של הלומד.
• השתמשו בסימולציות – אפשר ללמוד היטב על-ידי עשיית טעויות בסביבה בטוחה.

4 שפר מחויבות למידה
זהו החלק המרכזי ביותר של כל אסטרטגיות למידה מוצלחת. תהליך היישור צריך לספק מחויבות ארגונית לשיפור ביצועים, אך זה חייב להיות מוחשי גם ברמת הפרט. לכן, אתם צריכים להתרכז בהתחייבות של כל אחד מהלומדים ללמידה.

אתם צריכים:

• לבקש מהלומדים לקחת יותר אחריות על הפיתוח שלהם באמצעות חוזי למידה וכו'.
• תוודאו שהיוזמות לפעילויות הלמידה נגרמות מסיבות טובות (לא רק בכדי לאפשר יום כיף מהעבודה) .
• תשלבו גישות ומתודולוגיות שונות בכדי לפנות למגוון רחב של לומדים.
• עודדו את הלומדים לחשוב על חוויית הלמידה שלהם באמצעות כלים כמו יומני למידה ושיטות עבודה מומלצות לשיתוף.

5 תפתחו מודלי תמיכה אפקטיביים ללומדים
יוזמות הלמידה היעילות ביותר כוללות תמיכה אנושית ללומדים לפני, במהלך ואחרי חוויית הלמידה העיקרית. פירוש הדבר הוא שכאשר אתם מרכיבים פתרון למידה, אתם צריכים לתת את אותה תשומת הלב לאנשים המעורבים בפרויקט כשם שאתם נותנים תשומת לב ללומדים עצמם.

אתם צריכים:

• להפוך את האחריות לברורה מאוד לכולם עם יעדי SMART עבור כל תוכנית.
• תפתחו מומחים בכל חלק בארגון לכל אחד מתוכניות הלמידה .
• עודדו שיתוף ידע בין אנשים ותמיכה אחד בשני.
• וודאו שבסך הכל חווית הלמידה הינה חיובית ונתמכת על-ידי הלומדים.  

6 לאמוד את האפקטיביות של הלמידה
עד לא מזמן, מחלקות ההדרכה והתפתחות העובדים לא היו צריכות להוכיח את האפקטיביות שלהן ולכן דסיפלינה זו הוזנחה ביוזמות למידה שונות. הזמנים משתנים וגם אם רבים מכם לא בהכרח צריכים להביא הוכחות מוצקות, אתם חייבים להיות מסוגלים להראות יתרונות מוחשיים למנהלים בארגון בכדי לקבל את התקציבים ואת המחויבות אותם אתם צריכים. זה אומר שעל מנת להצליח, עליכם להבטיח שהאפקטיביות נמדדת לפני ואחרי שהלמידה מתרחשת, ובכך תוכלו לקבל גיבוי עסקי לתוכנית שלכם.

אתם צריכים:

• מסכים על ערכי מדידה סטנדרטיים עם אנשי הכספים שלכם ולהתיישר עם מדדים אלה.
• השתמשו במדדי ביצועים בכדי למדוד אפקטיביות.
• למדוד מה הלומד ידע לפני ואחרי תוכניות.
• נסו לגלות את הדברים אשר בעלי העניין הכי רוצים לשמוע (מבחינת השורה התחתונה).
• התייחסו ללומדים כאל צרכנים – תשאלו האם התוכנית עזרה להם ואיך.
• התייחסו ללמידה כמוצר – תחדדו נקודות ותשפרו ללא הרף באמצעות סקרים וקבוצות מיקוד.
• תתכננו תוכנית הערכה ומשוב באותו זמן בו אתם מתכננים,מפתחים ומעצבים את התוכנית.
• שבצו הערכות ובחינות בתוכניות הלמידה שלכם – על הלומדים להפגין את הידע והכישורים שלהם במהלך כל התוכנית.
• תהיו בררניים לגבי אילו יוזמות למידה אכן יש. תמדדו לרמה 4 (אימפקט ארגוני) – תשלבו נתונים מוצקים ורכים.
• תשימו לב כמה יחידות עסקיות מתחילות עכשיו לבקש יותר עזרה במציאת פתרונות למידה.

7 תתקשרו את האפקטיביות של יוזמות הלמידה שלכם
אם כך, יש לכם הוכחות להצלחת יוזמות הלמידה שלך. עכשיו, אתם צריכים לאפשר לאנשים לדעת על זה. אתם צריכים להפיץ את החדשות לבעלי העניין המרכזיים ובדרך כלל גם לחבוש את כובע השיווק שלכם.

מה שעליכם לעשות הוא:

• לנהל את התקשורת שלכם בקנה אחד עם מטרות הארגון – תציגו את התוצאות שלכם באותה הדרך שתחומים עסקיים אחרים בארגון מציגים את שלהם.
• תתקשרו את סיפורי ההצלחה שלכם ללא בושה. רק כאשר ימאס לכם לתקשר את ההצלחות שלכם שוב ושוב,  אז סוף סוף המסר יעבור לאנשים שצריכים לשמוע על זה.
• בהתקשרות שלכם תנגנו שוב ושוב את הצלילים אשר אתם רוצים שבעלי העניין יזכרו ויוכלו לתקשר

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.