חדשות Moodle – אוקטובר 2010

ההשקה הרישמית של Moodle 2.0 מתוכננת בסוף החודש הזה ואחת מתכונות המפתח החדשות שלה נקראת 'רכזת הקהילה' (Community Hub). במילים פשוטות, תוכנה זו מאפשרת שיתוף תכנים בין מערכות ניהול למידה שונות. טוב, אני כבר שומע כמה מכם אשר שואלים "נו, אז מה?". ובכן, בהתחשב בעובדה ש-Moodle היא LMS דומיננטי בעולם העסקי עם נתח שוק של 25% (שלא לדבר על המונופול שלה בעולם החינוך עם נתח שוק של מעל 70% בחינוך הגבוה), זה די ברור כי לתוכנת ה-Community Hub יש פוטנציאל אדיר לנער את פערי המחירים של שוק התוכן הגנרי. מי שכבר מכיר אותנו יודע שאנחנו משוגעים לכל מה שקשור לטכנולוגיות פורצות דרך בעולם הלמידה (פירוש המילה Kineo הוא "להניע, לעורר ולגרום לדברים לקרות") ולכן החלטנו לתת מבט קרוב יותר על הפוטנציאל של תכונה חדשה וחדשנית זו.

מה זה  Community Hub?

ראשית, הסבר, במיוחד לאלו אשר חושבים שיש להם קצת תוכן לחלוק עם אחרים (ובכלל  אנו ממליצים לכם מכל הלב לעשות זאת כדרך חיים!). ה-Community Hub של Moodle הוא פשוט ספרייה של קורסים לשימוש הציבור או קהילות פרטיות. במרכז יושב שרת Moodle Hub המספק רשימה של קורסים שהם ניתנים  גם בפורמט של הורדה (zip) או על ידי רישום שמי.

לארגונים המעוניינים לשתף את התוכן שלהם באמצעות Moodle יש שתי אפשרויות:

  • הם יכולים לספק את הקורסים שלהם להורדה כקובץ ZIP, ובמקרה כזה הם יהיו רשומים ב- Hub כ'בארגון ההוצאה לאור' ואשר כל אחד יכול להוריד את קובץ ה- ZIP ולהתקינו בפורטל ה- Moodle שלו.
  • לחלופין, הם יכולים לדרוש רישום מוקדם לקורס, ובמקרה כזה הארגון יהיה רשום ב-HUB כ'אתר הקהילה' ומשתמשים מאתרי Moodle אחרים יוכלו פשוט להירשם ולהשתתף בקורסי הקהילה.

 חסרונות

החיסרון בלהיות אתר קהילתי הוא שרוחב הפס הארגוני ישמש בתור קו גישה לציבור הרחב. לכן, אנו מצפים שרוב הארגונים יציעו את אפשרות ההורדה ב-ZIP ,מה שיאפשר לכמות השימוש ברוחב הפס הארגוני להיות זניח. את ממשק החיפוש לאתרים ה-Hub האחרים ניתן יהיה להציב בכל פורטל Moodle 2.0. (לעוד פרטים טכניים – לחצו על הלינק http://docs.moodle.org/en/Community_hub )

Hub ברירת המחדל יסופק באתר hub.moodle.org, אולם כל אחד יוכל להגדיר את Hub התוכן האישי שלהם. בנקודה זו בדיוק מודל התוכן המשותף כפי שמוצג ב-Moodle 2.0 הופך להיות סוג של פריצת דרך עבור יצרני תכני המדף.

זריחתו של התוכן הפתוח

בחמש השנים האחרונות, מושג התוכן פתוח צבר יותר ויותר הכרה דרך אתרים בעלי פרופיל גבוה כמו OpenCourseWare של אוניברסיטת MIT, האוניברסיטה הפתוחה של בריטניה וכמובן ה- iTunesU של אפל. המגמה התרחבה אף לשאר מגזרי החינוך, אזורים בהם ל- Moodle טביעת הרגל הגדולה ביותר – למשל מעל ל-70% ממוסדות החינוך בבריטניה משתמשים ב- Moodle. השקת ה-community hub של Moodle בשוק זה תיקח את גישת התוכן הפתוח אל מעבר לנקודת המפנה במרחב זה. אם במודל זה יהיה אפשר לסנן תכנים לפי מגזרים לבתי ספר יסודיים ועל יסודיים אז הרי לכם תפישה פורצת דרך של שיתוף תוכנים אשר תשפיע בעיקר על יצרני תוכן כדוגמת Research Machines.

גם בישראל מוסדות חינוך רבים ובעיקר אוניברסיטאות ומכללות משתמשות ב-Moodle. יהיה מעניין לראות כיצד מוסדות אלה יעשו שימוש ביכולות החדשות של שיתוף קהילתי אשר Moodle 2.0 מאפשרת.

מגזר החינוך העולמי תמיד הוביל בחדשנות ובפריצת דרך בטכנולוגיות למידה שאנו רואים בשוק, מה שמסייע לנו לקבל אינדיקציה אודות מה יכול לקרות במגזר העסקי תוך כמה שנים. כבר ראינו כיצד Moodle החל קודם לשלוט בשוק החינוך ולאחר מכן החל להשתלט על כ-25% מהשוק העסקי בשל תכונותיו החדשניות, עדכונים מהירים, קוד הניתן להתאמה אישית וקהילת תמיכה רחבה מאוד עם יכולת עצומה לתמיכה עצמית.

בחלל פלטפורמות למידה, ספקי פתרונות ה-LMS הארגוניים נתפסו מנמנים כאשר Moodle פרץ לשוק. יהיה מעניין לראות האם יצרני תוכן המדף הדומיננטיים כיום בשוק יתנהגו בהתאם. בכל שוק אליו מערכות קוד פתוח פרצו ראינו דפוס התנהגות דומה. ראשית, ספקי הפתרונות הקונבנציונאליים החלו להפיץ פחד, חוסר ודאות וספקנות אודות יכולתן של מערכות קוד פתוח לתמוך בשוק העסקי. לא מן הנמנע שאנו נהיה עדים להתנהגות דומה מצד ספקי התוכן הנוכחיים אשר ינסו להכפיש את איכות התוכן הפתוח, מומחיותם של מומחי התוכן של תכנים אלה וכיו"ב. חלק מטענות אלו יהיו כנראה מוצדקות בעיקר באזורי למידה מסוימים העוסקים בנושאי חקיקה ושינויים כמו בטיחות ושוויון במקומות עבודה, אבל באזורים רכים כגון מיומנויות עסקיות, טיעונים אלו יהיו פחות רלוונטיים. בסופו של דבר, ספקי התוכן הסגור ייאלצו להוכיח חדשנות, לעדכן את המוצרים שלהם וגם את המודל העסקי שלהם בכדי להתחרות ולשרוד.

שוק תוכני המדף
אז מה אנחנו צפויים לראות בשוק התוכן? חברת Skillsoft מובילה בפער רב את שוק התוכן הגנרי, בעיקר לאחר רכישת המתחרה העיקרית שלהם NetG לפני כמה שנים. עם זאת, מספר החברות החדשות המציגות חדשנות בתחום גורמים זה זמן מה לחברת Skillsoft להיות עם היד על הדופק. חברה שכזו לא תוכל להרשות לעצמה להירדם בשמירה כפי שעשו זאת ספקי ה-LMS כאשר Moodle הגיע. Skillsoft בוודאי תספק ממשק קל לשימוש ונגיש לתוכן שלהם מאתרי ה- Moodle השונים, אבל זו לא הבעיה שלהם. הבעיה האמיתית עבור SkillSoft עלולה לצוץ מכוון התכנים בתחום של מיומנויות עסקיות ו-IT, תכנים אשר אט אט הופכים להיות משותפים בקהילות עסקיות שונות, מה שיכול פוטנציאלית לפגוע קשה מאוד בעסק שלהם, בעיקר מפני שתוצרי ה-e-learning וספרי עיון המקוונים שלהם ידועים כיקרים מאוד.

ארגוני נישה חדשים כדוגמת CrossKnowledge ו Intellego עשויים בהחלט לנצל את הפוטנציאל הגלום בתוכן הפתוח, ואנחנו ללא ספק נהיה עדים לזרם של ספקים חדשים בתחום התוכן אשר יהיו מסוגלים לספק שירותים ומוצרים חדשים וחדשניים. בדומה לשינויים שראינו במודלים של מערכות קוד פתוח, אנו מאמינים שבשוק התוכן הפתוח נראה ארגונים המציעים תוכן בחינם תמורת תשלום על מנויים שנתיים ותשלום עבור עדכונים, אחריות משפטית וחבילות שירות נוספות בעלות ערך מוסף ללקוח. ה-Hub הקהילתי יוכל להיות Hub פרטי או ציבורי ולכן, ככל הנראה נהיה עדים למספר Hubs עם מומחיות תוכן ספציפית עבור תעשיות שונות.

אז מה צופן לנו העתיד?

העתיד הקרוב יהיה מעניין בהחלט. ישנם שווקי תוכנה מעטים מאוד אשר  עלומות הקוד הפתוח לא טרם הגיעו אליהם, ותוכן eLearning גנרי (שארי הכל הוא סוג של תוכנה) הוא אחד מהם. אנחנו נפקח עין על הנעשה בשוק זה ונעדכן אתכם כיצד יגיבו ספקי התוכן הגנרי להתפתחויות אלה , ונראה מי מתחיל לנסות ולהרוויח כסף מתפישת הפתיחות והשיתופיות החדשה הזו (זוכרים, קוד פתוח מתחיל בשיתוף, אבל זהו גם מודל עסקי). דבר אחד נראה בטוח – Moodle 2.0 הוא לא רק מוצר עם תכונות חדשות, אלא מספק גם פריצת דרך וחדשנות, ואנחנו אוהבים את זה.

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.