טיפ 43: תיאורית 9 האירועים של Gagne

תשעת האירועים של ההדרכה אולי נשמע קצת מרתיע אבל אל תיבהלו. אלו תשעה שלבים, המוגדרים על ידי Robert Gagne, הם הבסיס למה שהרבה אנשים מכנים "ה א'-ב' של פיתוח ההדרכה."

אז מה זה בכלל?

במילים פשוטות, אלו הם תשעה אירועים שהם למעשה רצף של אירועים שאתם, מפתחי ההדרכה, צריכים לקחת את הלומדים שלכם דרכם. להלן השלבים:

1. להשיג את תשומת לב הלומד
תמגנטו אותם ותגרמו להם להישאר. (ראו טיפ # 12: האם זכיתי בתשומת לבך?)

2. ליידע את הלומד על יעדי הלמידה
בשפת ה- Kineo שלנו אנו מכנים זאת כ- "הגדר כיוון". אתם צריכים לספר ללומדים שלכם לאן מועדות פניהם וכיצד הם עתידים להגיע לשם. זה לא אומר שאתם צריכים לשעמם אותם עד מוות עם רשימה מלאה ב-bullets אודות מטרות הלמידה. ישנן דרכים טובות יותר לעשות זאת!

3. גירוי באמצעות חזרה על חומרים במסגרת דרישות קדם
כאשר אתם מרעננים את זיכרונם של הלומדים במידע רלוונטי שהם כבר יודעים, אתם עוזרים להם לגשר בין הישן לחדש. כאשר הם יכולים לחבר את הידע החדש עם משהו שהם כבר יודעים, מתבצע תהליך של חיבור כל הנקודות. כיצד אתם יכולים לעשות זאת? תעלו דוגמאות של מצבי אמת מוכרים אשר מתקשרים לנושא אותו אתם מנסים להעביר. תיישמו מודל קרוב אבל שונה אשר יאפשר ללומדים לייצר שכבת ידע חדשה מעל לידע הקיים. במילים פשוטות יותר, פשוט תזכירו ללומדים את מה שהם למדו זה עתה.

4. הצגת החומר המרכזי אשר אמור לייצר גירוי מנטאלי
זהו חלקו של התוכן המרכזי. שתפו את הידע והציגו את הרעיון.  בבקשה,עשו שאת בצורה מעניינת.

5. מתן הנחיה בלמידה
צעד זה הולך יחד עם שלב הצגת תוכן (שלב 4). השתמשו בכלים ושיטות לשינון והגברת יכולת הזיכרון, למשל בלמידה של תהליכי עבודה. שימוש ב-case studies ודוגמאות מהשטח יגבירו את הבנת חשיבות מאפייני התוכן אצל הלומדים. ניתן להשיג זאת גם על ידי שימוש ברשימת מכולת כאשר רוצים ללמד תהליכי עבודה – משהו אשר ינחה את הלומדים במסלול על ידי יעדים שהוגדרו מראש.

6. לעורר את הביצועים
בדרך כלל אנחנו קוראים לזה תרגול. יש לאפשר ללומדים לתרגל את מה שאתם רוצים שהם ילמדו.

7. מתן משוב תקינות על ביצועי הלומדים

תתנו משוב על ביצועי הלומדים. אם השתמשתם בשאלת רב-ברירה, אל תסתפקו בתשובה כמו  "טעית. נסה שוב." עליכם לספק משוב איכותי המסייע ללומדים ללמוד מהטעויות שלהם. (ראו טיפ # 6: משוב)

8. הערכת ביצועים
כיצד תוכלו "להוכיח" כי הלומדים השיגו את מטרות הלמידה? ובכן, תבחנו אותם. בחנים ושאלות צריכים להיות מאתגרים ועם זיקה לעבודתם של הלומדים.

9. תגבור יכולת השכירה ויישום הידע
כיצד תוכלו להבטיח את יישום הידע הנרכש למקום העבודה? אירועי למידה מיוחדים, המשך התמיכה בתוכנית הלמידה ובדיקות תקופתיות עם המנהלים הם רק כמה רעיונות.

אז איך היה? זה לא כאב כלל, נכון? אולי זה יעורר אתכם לחקור הנושא בצורה מעמיקה יותר.

מקורות:

Aronson, D. and Briggs, L. (1983). Contributions of Gagne and Briggs to a Prescriptive Model of Instruction. In C.M. Reigeluth (Ed.), Instructional-Design Theories and Models: An Overview of their Current Status. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Assoc.

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.