BBC מנגישים אתרים

כל אדם הסובל ממוגבלות המשפיעה על יכולתו להשתמש בתוכן הנמצא ברשת, חווה תסכול כאשר הוא מנסה להשתמש באתרים שאינם ידידותייםלנושאי נגישות. כמו כן, מצד מפתחי התוכן האינטרנטי, יצירת תוכן נגיש מהווה אתגר לא פשוט.

ה-BBC לוקח ברצינות את נושא הנגישות ושם לעצמו מטרה: להפוך את כל התכנים האינטרנטיים שלו לנגישים, ללא קשר ליכולות?לא ברור על אילו יכולות מדובר. האתגר העקרי הוא בהעלאת מודעות בקרב אותם יוצרי תוכן, לייחס לעניין חשיבות ולהשיג תוצאות טובות. על מנת להיענות לאתגר זה, ה- BBC נעזרו    ב- Kineo ו- Designs on Learning לבניית לומדה בנושא נגישות אתרים ברשת.

ישנו Case Study מצויין שהופיע בגליון נובמבר 2010 של מגזין E-Learning Age. תוכלו לקרוא טתאת המאמר המלא כאן בעמוד 24 (מומלץ לקרוא את כל המגזין).

סיכמנו עבורכם כמה נקודות עיקריות מהמאמר:

 האתגר    

עיצוב נגיש דורש מחשבה רבה. רבים ניגשים לנושא עם דעות קדומות כגון "זה מיועד למיעוט", "זה יקר מדי", "זה יפגע בעיצוב שלי". BBC  רוצה לספק שירות לכולם אינוואינה מעוניינתלהתפשר על יצירתיות ועיצוב כאשר היא מנגישה את אחד מאתריה. מטרת הלומדה, אם כן, הינה לחבר אנשים לנושא, לוודא כי ישנה הבנה משותפת של חשיבותו ולהפיח חיים בהנחיות(בטוח שהנחיות זו המילה המתאימנה כאן?) ה- BBC בדרך פרקטית וברורה ליישום.

נעזרנו בכלי פיתוח לומדות שנקרא 'Mohive', בו השתמשנו בפרוקטים רבים שעשינו עבור לקוחות כמו ה-BBC ו- British Petroleum. . זהוהוא כלי גמיש מאוד לעבודה אך הוא אינו מספק גרסה לגמרי נגישה, על כן, פיתחנו גרסת HTML נגישה לגמרי של הלומדה, תוך כדי שילוב אלמנטים נגישים רבים בגרסת ה- Mohive.

הגישה

מראשית התהליך, כולנו רצינו שתהיה ללומדה נוכחות חזקה. היה לנו המזל להיעזר בכשרונו של Matt Freizer לראיונות וקריינות, שהקנה ללומדה נופך קליל, כמו של מגזין חדשות טלוויזיוני.

ה- Case Study של 'E-Learning Age' מתייחס לחמש גישות עיצוב שיושמו בלומדה:

1.      לקבוע את הקונטקסט ולקרוא תיגר על הנחות 

כפי שאוזכר מעלה, מעצבים רבים ומנהלי פרוייקטים לגשת מביאים עימם לנושא הנגישות עם דיעות קדומות. Matt Freizer הציג פתיח מפוצץ-מיתוסים כדי לקרוא עליהן תיגר, ולחשוף (לדוגמה) את העובדה כי כ- 12 מיליון מבוגרים וילדים באנגליה הם בעלי מוגבלויות- נתח נכבד מקהל הצופים של ה- BBC. הפרחנו גם את המיתוס שלא ניתן לעשות Flash נגיש, על ידי הצגת דוגמאות שבהן ה- BBC עשה זאת, כמו העיצוב של iPlayer.
 

2.      לעשות את זה אמיתי

רצינו לכלול דוגמאות אמיתיות של לומדים המדברים על חשיבות הנגישות עבורם. ככלל, מעצבים עובדים טוב יותר אם יש להם הבנה ברורה של מיהו קהל היעד שלהם. לכן, בכדי לפתח פרופילים אמיתיים של משתמשים. יצרנו פרק "הכר את המשתמשים", הכולל ראיונות וידאו עם משתמשים אמיתיים של האתרים, שבחלקם מביעים את התסכול שלהם אודות אתרים שאינם משרתים את הצרכים שלהם. אנו מציגים את המשתמש ונותנים מעט רקע, ואז הלומד יכול לשמוע ישירות מהמשתמש בוידיאו קליפ מהשטח (עם כתוביות):

 

 

במסכים הנ"ל אנו מכירים את זאק, הלוקה בשיתוק מוחין. זאק מסביר את תסכולו מאתרים המעוצבים יתר על המידה, שלא לוקחים בחשבון משתמשים עם בעיות מוטוריות: "כשזה נהיה ממש עמוס, אני פשוט מתעצבן ומתחיל לוותר, או שאני נהיה ממש מתוסכל ורוצה לשבור את המחשב".

 

מטרת הלומדה היא לחבר את המעצבים לאתגרים אמיתיים ואותנטיים שמשתמשים נתקלים בהם בעת השימוש באתרים שאינם נגישים ובאמצעות סדרה של Case Studies וראיונות וידיאו מסוג זה, מקשרים אותם לפרק הבא, המראה להם כיצד לשפר את העיצוב על מנת שייתן מענה לנושאים אלו.

3.      להציע טיפים להטמעה מבוססת הנחיות

ל- BBC היו כבר הנחיות מפורטות בנושא נגישות. מטרתנו בלומדה הייתה למקד אותם ולתת הכוונה פרקטית של "how-to", באמצעות שלבים לביצוע ושינויים מרכזיים שיעשו הבדל מהותי. באמצעות משימת התוויה, התמקדנו במערך של עשרה שלבים עיקריים, שכל מעצב יכול לבצע כדי לשפר נגישות של אתר. המטרה הייתה לתקשר את המהות של כל עקרון ולקשר לפירוט רחב יותר, כדי שמעצבים יוכלו להתעמק בהם.

 

הנה דוגמה של אחד הטיפים: שימוש הגיוני בצבעים באתר:

לוח הצבעים ממחיש את הקריינות שמסבירה אילו קשיים המשתמשים עלולים לחוות כאשר חסרה ניגודיות בין צבעים. אנו משתמשים בגישה זו כדי להציג הנחיות פרקטיות נוספות הכוללות שימוש ב- Flash ו- JavaScript, לינקים ואלמנטים חשובים נוספים, שבהם יישום כמה עקרונות פשוטים, יכול לשפר משמעותית את הנגישות. לאחר מכן, אנו שמים את הלומד בעמדת משתמש שהוא עיוור צבעים בכך שאנו גורמים להם לשנות צבעים בגרפים, ולראות כמה קשה להבחין בניגודיות אם לא עושים בחירה נכונה של צבעים לעיצוב נגיש.  

 

 

4.      להציג כיצד זה יכול לעבוד ב- Case Study

למזלנו, אין גבול לכמות הדוגמאות המצויינות של ה- BBC לאתרים שזכו לציונים גבוהים בתחום הנגישות והיצירתיות. אנחנו התמקדנו באתר Merlin הפופולארי (www.bbc.co.uk/merlin) לדוגמה שלנו. המנחה שלנו, Matt Freizer, מראיין את המנהל הטכני של הפרוייקט, ואנחנו מציגים חלקים שונים של האתר בפעולה ואילו לקחים הוא למד מהפרוייקט- בעיקר אודות תכנון איכותי מההתחלה.

5.      קריאה לפעולה

אי אפשר להכחיש כי בתכנון אתר נגיש ישנם פרטים רבים שצריכים להלקח בחשבון. היה חשוב מאוד לספק בלומדה לינקים לעזרה נוספת, דרך הנחיות ה- BBC, ותמיכה בהבנתם באמצעות צוות מדיה עתידית וטכנולוגיה.

 

משוב:

המשוב הראשוני ללומדה, כפי שצוטט במאמר ב- 'E-Learning Age', היה מאוד חיובי. כמה ציטוטים לדוגמה ממשתמשים:

 "זה קורס נהדר… באמת נפלא שיש אפשרות לראות את האנשים שהנושאים האלו משפיעים עליהם וללמוד אודות החוויות שלהם בעת שימוש באינטרנט" (מעצב Web, BBC לילדים)

 "זה עתה עשיתי את הקורס ומצאתי כי הוא מאוד שימושי. כל הכבוד על יצירת הלומדה" (מפיק תוכן, צוות מדיה עתידית וטכנולוגיה BBC)

 אנו מודים ל- BBC  ו- Designs on Learning על ההזדמנות להיות שותפים בפרוייקט זה, שאנו מאמינים כי הוא מעביר את הערך והעקרונות הפרקטיים של עיצוב נגיש בצורה ידידותית ומעניינת.

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.