מערכת ניהול למידה – מאיפה מתחילים?

מערכת ניהול למידה – עד כמה זה קריטי?

על פי דוח של E-Learning Guild מעל 70% מארגונים משתמשים במערכת ניהול למידה (Learning Management System – LMS). יש לשים לב שדוח זה מתייחס בעיקר לארגונים בארה"ב. להערכתנו, השימוש במערכות ניהול למידה בישראל נמוך הרבה יותר. עוד התברר במחקר כי מצד אחד, מערכות ניהול למידה הן מצד אחד בעלות השפעה קריטית על הארגון, אך מצד שני, שביעות הרצון מהן היא נמוכה. לטעמנו, פער זה בין הצורך לבין היכולת לממש אותו, נובע מכך שארגונים מתקשים לאפיין מה נדרש ממערכת ניהול למידה על מנת שתתמוך בצרכי הלמידה המורכבים שלהם, ותצליח להוות כלי ידידותי התומכת בתהליכי הלמידה בארגון עבור הלומדים, המנהלים וארגון ההדרכה..

אין ספק שפרויקט להטמעת מערכת ניהול למידה חדשה בארגון או החלפת הקיימת, עשוי להיות אחד התהליכים המשמעותיים ביותר עבור תחום ההדרכה והלמידה בארגון ועבור הארגון כולו. שילוב מוצלח של מערכת ניהול למידה בתהליכים הארגוניים, יכול לסייע לשיפור תוצאות עסקיות, לשדרג את תהליכי הלמידה וההתפתחות של עובדים ואת תחושת השייכות שלהם ולהשפיע על הלקוחות של הארגון באופן ישיר או עקיף. לחילופין – קשיים, תקלות או כישלון בשילוב של מערכת ניהול למידה עלולים אכן להוביל לסרבול תהליכים, לחוסר שביעות רצון, ואף לסיכונים מסוגים שונים עבור הארגון – וכתוצאה מכך – לפגיעה בתוצאות העסקיות.

בחירה וניהול נכון של תהליך הטמעת מערכת ניהול למידה בארגונכם, מתחילה בראש ובראשונה באיפיון נכון של הצרכים הייחודיים שלכם ממערכת כזו. איפיון טוב יאפשר לכם להגדיר את גורמי המפתח להצלחת המהלך, יקל עליכם בפנייה לספקי פתרונות פוטנציאליים לקבלת הצעות וייתן לכם בסיס להשוואת היתרונות, החסרונות והמשמעויות של בחירה בכל אחד מהחלופות שתשקלו.

מערכת ניהול למידה – מאיפה מתחילים?

לפני שתגשו למענה על האיפיון המפורט המופיע בהמשך, אנו מציעים לכם לנסח לעצמכם את 3-5 מטרות החשובות ביותר שהמהלך נועד להשיג. מטרות אלו עשויות לכלול תמיכה ושיפור של תהליכי למידה וניהול הקיימים בארגון, חתירה לשילוב גישות ותהליכי למידה חדשים בארגון, אינטגרציה של תהליכי למידה שונים המנוהלים בנפרד (למידה בכיתה, מבחנים, למידה מתוקשבת, שיתוף ידע) ועוד.

לאחר הגדרת המטרות החשובות, אנו ממליצים לכם לענות על ארבע שאלות יסוד הקשורות למערכת ניהול הלמידה המיועדת. נסו לענות על כל שאלה ב- 2-3 שורות המסכמות את לב העניין. שלב זה יסייע לכם להגיע להסכמה עם גורמי מפתח פנימיים לגבי מטרות המערכת, ולחדד עבור עצמכם ועבור ספקים פוטנציאליים כיצד המערכת אמורה להיראות ולתפקד בסופו של דבר. המענה לשאלות אלו אמור לשקף גם את תפיסת הלמידה היסודית בארגון שלכם.

1.       מהם תהליכי הלמידה העיקריים בהם חייבת המערכת לתמוך?

2.       מי תהיינה קבוצות המשתמשים העיקריות במערכת (הן צרכני תוכן והן ספקי ומנהלי תוכן ותהליכים)?

3.       אילו סוגי חומרים, פעילויות ומשאבי למידה וידע ינוהלו בעזרת המערכת?

4.       מה צריכה להיות חוויית השימוש במערכת?

זה הזמן להעיר שמערכת ניהול למידה יכולה לשמש עבור ניהול כלל הלמידה לארגון, או כפלטפורמה לצורך ממוקד או אוכלוסיה ספציפית בארגון. כך, למשל, ניתן לייעד מערכת כזו להקמת פורטל למידה לעובדים חדשים, פורטל למידה למיומנויות ספציפיות (ניהול, מכירה, טכנולוגיה ספציפית), או כפלטפורמה לצורך ממוקד של ניהול למידה (ביצוע מבחנים והערכה, הפצת וביצוע לומדות, למידה שיתופית). לפעמים קל יותר ליישם ולהטמיע בארגון מערכת לצורך ממוקד כזה ובהמשך להרחיב את השימושים בה. ייתכן אף שבנסיבות מסוימות תחליטו להפעיל מערכות ניהול למידה שונות לצרכים שונים.

מאיפיון כללי – לאיפיון מפורט

השלב הבא דורש מכם לתכנן היטב את הדרישות ממערכת ניהול הלמידה. מספר טיפים בהקשר זה:

1.       עליכם למצוא את האיזון הנכון בין מידת הפירוט הנדרשת בשלב התכנון לבין הזמן והמשאבים המושקעים בשלב זה. לא תמיד ניתן לאפיין ולתכנן הכל בשלב מוקדם – לא רק בשל הזמן הדרוש, אלא גם בשל מידע והבנה החסרים בשלב הראשוני. מצד שני, איפיון שטחי וכללי מדי יקשה עליכם להתקדם או, גרוע מכך, יוביל לכך שבשלב המימוש תגלו שקיבלתם מערכת שלא נותנת מענה על הצרכים שלכם.

2.       איפיון מספק של מערכת ניהול למידה דורש כיסוי והתייחסות למגוון תחומי ידע והתמחות. בנוסף להיבטים של ניהול למידה, יש לו היבטים טכניים ומחשוביים, תהליכיים, עיצוביים ועוד. עליכם לגבש צוות היודע להתייחס להיבטים מגוונים אלו, ולשקול סיוע של מומחים למערכות למידה כגורם מייעץ (אנו ב- Kineo נשמח לעזור בכך, כמובן).

3.       לפחות בשלבים הראשוניים, איפיון הוא תהליך מתמשך ומתפתח. התקדמו מהמובן מאליו למורכב. בשלב הראשון הגדירו את הנושאים המוכרים והפשוטים ביותר עבורכם, אחר כך, תוכלו להמשיך ולהגדיר דרישות מפורטות ומורכבות יותר.

4.       בשלב האיפיון אתם יכולים לקבל רעיונות וכיווני חשיבה מהדגמות ופגישות עם ספקים שונים של מערכות ניהול למידה או מביקור בארגונים אחרים שיישמו מערכות ניהול למידה. בעת פגישות כאלו שימו לב שאינכם מגדירים את הצרכים שלכם על פי מה שמערכת כזו או אחרת מאלצת או מכתיבה לכם. מצד שני, היו פתוחים לחשוב מחדש על תהליכי ניהול הלמידה אצלכם, אם מערכת ניהול למידה מציעה תהליכים אפקטיביים או בעלי ערך מוסף גדול – זו עשויה להיות הזדמנות לקחת את תהליכי למידה בארגונכם למקומות חדשים וטובים.

האם יש כלי איפיון שיכול לסייע לכם?

על מנת לסייע לכם לאפיין ולהגדיר את הצרכים שלכם ממערכת ניהול למידה, פיתחנו ב- Kineo כלי נוח לשימוש שנועד לסייע לכם בכך. כלי זה יסייע לכם לתכנן ולנסח את הדרישות ממערכת ניהול הלמידה המיועדת, החל מהדרישות הטכניות, הפונקציונאליות ועד לרמת העיצוב וממשק המשתמש המתאים לארגונכם.

הכלי יוצא מנקודת המוצא של הצרכים שלכם, ואינו כבול לשימוש במערכת ניהול למידה זו או אחרת. אנחנו אמנם חסידים של Moodle כמערכת ניהול למידה לארגונים בשל הגמישות, ממשק המשתמש הניתן לשינוי והתאמה ויכולות ההתממשקות והתאימות שלה עם מערכות אחרות, אך כלי האיפיון שלנו חופשי לשימוש עבורכם גם אם תחליטו בסופו של דבר לבחור במערכת אחרת. כמובן שנשמח לספר לכם יותר על Moodle והיתרונות של יישום שלה כמערכת למידה בארגונים, ואף להציג לכם דוגמאות ליישומה בארגונים בארץ ובעולם.

שימוש בכלי האיפיון יסייע לכם להגדיר במפורט את הדרישות הבאות מהמערכת:

  1. הפונצקינאליות הנדרשות מהמערכת – שימושים, משתמשים, תהליכים, דוחות
  2. חוויית השימוש והעיצוב של המערכת (Look & Feel)
  3. הגמישות הנדרשת מהמערכת
  4. דרישות טכניות מהמערכת, אינטגרציה למערכות אחרות

על מנת לקבל את כלי האיפיון של מערכת ניהול למידה עבור ארגונכם, או להתייעץ בכלל על תהליך בחירת מערכת ניהול למידה, אתם מוזמנים לפנות אלינו.

info@kineo.co.il, 09-7414460

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.