יונדאי ישראל – ניהול תהליכי הסמכה ושיפור ביצועי עובדים בעזרת מערכת Moodle LMS

אז באיזו מכונית אתם נוסעים? סביר להניח שאתם, או בני זוגכם, או החברים שלכם, הסבתא, הדוד, או כל אדם אחר שאתם מכירים, נוסעים באחד מדגמי יונדאי. סביר להניח שמדובר ביותר מאדם אחד שאתם מכירים. אין עוררין על כך שחברת יונדאי עשתה את אחת הקפיצות הגדולות ביותר בעולם הרכב הגלובאלי והישראלי והפכה לאחת המכוניות הפופולאריות ביותר.

אם יצא לכם לבקר באחד ממרכזי השירות של יונדאי בישראל, בוודאי שמתם לב לאווירת ה"חוץ לארץ" בכל הנוגע לנראות המרכזים, רמת השירות ומקצוענות יועצי השירות וטכנאי הרכב. יונדאי העולמית בכלל ויונדאי ישראל מבית כולמוביל בפרט, משקיעים מאמצים רבים בפיתוח והכשרת מקצועני הרכב שלהם, בכדי לספק ללקוחות חוויית בעלות ברמה הגבוהה ביותר על רכבם.

מצב קיים

תוכנית ההדרכה של יונדאי ישראל, המבוססת על תוכנית ההדרכה של החברה העולמית, בוצעה בעיקר על ידי הדרכות פרונטאליות במרכז ההדרכות של כלמוביל בפארק התעשייה אפק בראש העין, ועל ידי הדרכות שטח של אנשי ההדרכה של יונדאי.

האתגר

השינויים התכופים בעולם הרכב וההתקדמות הטכנולוגית של הרכבים מחד, יחד עם התחרות ההולכת וגוברת בין יצרניות הרכב השונות מאידך, יצרו אתגר הדרכתי עבור מחלקת ההדרכה של יונדאי ישראל. היה ברור שתפישת ההדרכה הקלאסית של הדרכות וסדנאות כיתה ויציאת אנשי ההדרכה לשטח, לא נתנו עוד את המענה הרצוי, והיו לכך מספר סיבות:

מהירות – קצב השינויים הטכנולוגיים והשיווקיים היה מהיר מדי והעברת הידע  דרך כיתות הדרכה, סדנאות והיציאה לשטח הייתה איטית מדי.

עלות – עלות ההדרכה בכיתה, בחישוב הזמן שטכנאי הרכב היו צריכים להיות מחוץ למקום עבודתם, הייתה יקרה מדי. בשוק תחרותי נושאי היעילות, המהירות החיסכון משמעותיים מאוד. ביונדאי ישראל הבינו זאת, אך גם בעלי מרכזי השירות של יונדאי ישראל הבינו זאת היטב. עלותו של כל טכנאי רכב אשר יצא להדרכה בת מספר ימים ולא עבד הייתה משמעותית.

שיתוף ידע – מחלקת ההדרכה של יונדאי, אשר מכירה היטב את כל טכנאי הרכב בארץ ואת רמת ידיעתם, הבינה שישנם פערי ידע בין טכנאי רכב שונים במרכזי השירותים השונים המפוזרים בארץ. האתגר הגדול היה כיצד ניתן לייצר פלטפורמה ידידותית לשיתוף ידע, אך יתרה מזו, כיצד ניתן לגרום לטכנאי רכב אשר עובדים במרכזי שירות בבעלויות שונות לשתף ידע אחד עם השני?  אה, כן, כמעט שכחנו. לא לכל טכנאי רכב יש גישה למחשב בסביבת העבודה שלו….

מחלקות ההדרכה של כלמוביל ויונדאי ישראל החליטו לחפש דרכים חדשניות לפתרון האתגר.  מה הייתה מטרתם? מנהל תחום הדרכה של יונדאי ישראל, גבריאל פריאב, אמר "חיפשנו פתרון שיתן לנו את הגמישות לבנות את מסלולי ההכשרה וההסמכה שלנו, יתמוך באוכלוסית נותני השירות וטכנאי הרכב ביום יום ובעיקר יאפשר יצירת ממשק משתש אינטואיטיבי תוך מיתוג נכון אשר יעודד שימוש במערכת. לאחר שבדקנו מספר מערכות לניהול למידה הגענו למסקנה שמערכת Moodle היא המערכת המתאימה ביותר עבורנו. אך לא הסתפקנו בפוקנציונאליות והגמישות של המערכת בלבד. מקיוון שזו היתה הפעם הראשוה בו אנו מטמיעים מערכת LMS ובכלל נכנסים לתחום ה-e-learning, היה לנו חשוב לעבוד עם ספק איכותי המנוסה מאוד בעולמות וטכנולוגיות למידה. הנוכחות הבינלאומית של Kineo, הנסיון וה-know how של צוות האנשים שלהם איפשר לנו  לקחת את הצעד ולהכנס לעולם טכנולוגיות הלמידה. הקשר של Kineo עם ארגון Moodle העולמית והמעורבות שלהם בקהילת Moodle נתנו לנו הבטחון שאנו יכולים לסמוך על Kineo כמי שיתן לנו את התמיכה והליווי הנדרשים להצלחה."

לפרויקט היו מספר תוצאות רצויות:

1-      ייעול וקיצור משך הזמן הדרוש להדרכתם והכשרתם של טכנאי הרכב ויועצי השירות.

2-      לספק הדרכה לכ- 1000 טכנאי רכב של יונדאי (ובהמשך לכל טכנאי הרכב של קבוצת כלמוביל -  מיצובישי, מרצדס ו- SMART), הפזורים בכל רחבי הארץ, בדרך המהירה ביותר.

יצירת ללמידה שיתופית, בין אנשי המקצוע השונים, המשויכים למרכזי שירות שונים בבעלויות שונות. סביבה שיתופית שתתמוך במספר ערוצי תקשורת (מחשבים ומכשירים ניידים) בה ידע מקצועי קריטי זורם בקלות, בכל מקום ובכל עת.לנהל תהליך עם עלויות ידועות מראש, הניתן ליישום בהדרגה, בהתאם לצרכים של הארגון ובזמן שהארגון זקוק לו

 לאחר שבדקו מספר פתרונות ונפגשו עם מספר ספקים, החליטה קבוצת כלמוביל ויונדאי ישראל לשתף פעולה עם Kineo ליישום פתרון למידה המבוסס על מערכת ניהול הלמידה בקוד הפתוח Moodle.

אם בכל זאת יש לכם רכב של יונדאי חונה בחוץ, תנו הצצה דרך החלון, תחייכו, הכינו כוס קפה והמשיכו לקרוא.

 הגישה

להלן תיאור חלק מהדברים שעשינו יחד עם הלקוח בפרויקט זה

1-      ללמוד את המצב הקיים – לחשוב על העתיד
נסענו הרבה (ברכבי יונדאי, כמובן) לראיין מומחי תוכן ובעלי עניין בפרויקט  וכן ביקרנו במרכזי שירות שונים. כבר מן ההתחלה היה ברור שעלינו לתכנן ולעצב את מערכת ניהול הלמידה Moodle כך שתתאים לצרכים הנוכחיים של יונדאי ישראל ולצרכים העתידיים של קבוצת כלמוביל. בכדי לבנות סביבה אשר תגרום לטכנאי הרכב להיכנס ולהשתמש בה, היה צורך לבנות סביבת למידה אותנטית. הבנו שעלינו לבנות סביבת למידה אשר מבוססת על תוכנית ההכשרה והמתודולוגיות של יונדאי העולמית, תוך שיקוף סביבת העבודה והשפה של טכנאי הרכב בישראל. שיתוף הפעולה עם יונדאי ישראל בנושא זה היה מדהים. פתיחות הארגון והשיתוף באתגרים והקשיים הקיימים בסביבת עבודתו של טכנאי הרכב, אפשרו לנו לפתח ממשק משתמש ומיתוג סביבת למידה המוכרים לעובדים, תוך התמקדות בחוויית משתמש גבוהה אשר מדגישה את התכנים והמידע אשר העובד צריך לצורך עבודתו והכשרתו כטכנאי רכב מוסמך.

2-      להתמקד במה שחשוב באמת
למערכת ניהול הלמידה Moodle יכולות רבות לניהול תהליכי למידה בארגון וגמישותה  מאפשרת לנו למתוח את יכולותיה לגבולות חדשים. על מנת למקסם את יכולות Moodle עבור כלמוביל, שאלנו שאלות רבות אך ממוקדות, בכדי להבין את המטרה שמערכת הלמידה אמורה להשיג עבור הארגון, למשל:
- כיצד בנויה תוכנית ההכשרה אשר אורכה כ- 4 שנים, מה הם תהליכי ההסמכה השונים וכיצד מתבצע המעבר מרמת הסמכה אחת לשנייה?
-  מהו טווח הגילאים של טכנאי הרכב ומה מאפיין אותם בכל הקשור לצריכת מידע?

הייתי מוסיפה עוד שאלות:

- מהו סדר היום של טכנאי הרכב?

- כיצד מתבצע הניהול המקצועי והפיקוח היומיומי של טכנאי הרכב?

3-      לעורר עניין בלשתף ידע
כאן האתגר לא היה פשוט. סביבת העבודה של טכנאי הרכב לא כוללת גישה למחשב. למעשה, ברוב מרכזי השירות קיימים 1-2 מחשבים אשר מנוצלים ברוב הזמן לשימושים אדמיניסטרטיביים. ובכל זאת, רצינו לעורר עניין ולייצר "באז תקשורתי" אצל עובדי מרכזי השירות אודות מערכת הלמידה והידע, אשר מוקמת במטרה לשפר רמת הידע והביצועים של טכנאי הרכב – כחלק מהאסטרטגיה העולמית של יונדאי. יחד עם כלמוביל, הגדרנו מספר מומחים (טכנאי רכב בדרגת Master) אשר התבקשו להוביל מקצועית את "פורום המומחים" ב- Moodle. עבור טכנאי הרכב, הגישה לידע הקיים אצל טכנאי ה- Master בארץ ובעולם הינו קריטי לביצוע עבודה איכותית על רכבי יונדאי. לידע זה חשיבות אסטרטגית מאוד גם עבור בעלי המוסכים, כחלק ממתן שירות יוצא דופן ללקוחות החברה.
בהמלצתנו, יונדאי ישראל שיווקה פנימית לבעלי מרכזי השירות ועובדיהם את מערכת ניהול הלמידה כמרכז ידע אשר יאפשר גישה רציפה של כל טכנאי רכב אל טכנאי ה- Master ממטולה ועד אילת, בכל עת ובכל נושא מקצועי.
עמדות המחשב במרכזי השירות הפכו לקיוסקים של ידע, אשר באמצעותם טכנאי הרכב נכנסים עם שם משתמש אישי למערכת ובאופן זה, הם משתפים וצורכים ידע וכמובן, מבצעים את הקורסים הדרושים להשגת הכשירויות המתאימות לקבלת ההסמכה.

 התוצאות

אז איך היינו?

זמן, תקציב, ואספקה - הפרויקט נמסר במועד המתוכנן ובמסגרת התקציב אשר יועדה לו. התחלנו את הפרויקט במאי 2010, ובסוף חודש יוני 2010 כבר הייתה ליונדאי ישראל מערכת Moodle LMS בהתאם לאפיון ולצרכים שלה. השלב הבא היה לייצר ולצקת תכנים אל תוך סביבות הלמידה ולתכנן את מסלולי ההכשרה של טכנאי הרכב. אנשינו עבדו בצמוד לצוות ההדרכה של יונדאי ישראל וכלמוביל וסייעו להם בהעברת התכנים ובתכנון סביבות הלמידה הוירטואליות. כמו כן, לאחר שאנשינו הדריכו את אנשי יונדאי כיצד להשתמש במחולל הבחינות המתקדם של מערכת ה- Moodle, יצרו אנשי ההדרכה של יונדאי מאגר של כ- 1,000 שאלות מבחן הנבחרות אקראית בכל מבחן ועבור כל אחד מטכנאי הרכב, על פי הנושא הנלמד ודרגת הקושי.

 למידה לא פורמאלית - הדבר המעניין ביותר שקרה הוא בגזרת הלמידה הלא פורמאלית ובשיתוף הידע. פורומי המומחים הפכו ללהיט בקרב מרכזי השירות של יונדאי ישראל. עד מהרה פורומים אלה התמלאו במידע טכני יקר ערך, אשר זורם מטכנאי הרכב אל המומחים ובחזרה ואף מהווים במה לשיתוף חוויות שירות לקוח בין הטכנאים ממרכזי השירות השונים (בבעלויות שונות).

ההצלחה השקטה – ההצלחה גדולה עד כדי כך שבעלי המוסכים החלו ללחוץ על יחידת ה- IT של כלמוביל בכדי לאפשר לטכנאי הרכב גישה למערכת הלמידה גם לאחר שעות העבודה, מהבית. הלחץ עזר. כיום טכנאי הרכב מכל מרכזי השירות של של יונדאי ברחבי הארץ ניגשים למערכת הלמידה בצורה מאובטחת גם מהמחשבים בבית, ובכך נגישים לידע 24 שעות ביממה.

 הרצל קוריאל, מנכ"ל  Kineo Israel אמר "המקרה של יונדאי ישראל היא הוכחה חד משמעית ליכולות ה-e-learning ולשילוב טכנולוגיות למידה גם בסביבות שלכאורה נתפשות כסביבות שמרניות. הצלחנו לייצר כאן סביבתלמידה הזמינה לעובדי כלמוביל ויונדאי ישראל 24 שעות ביממה, מכל נקודה בישראל ובעיקר הצלחנו לייצר בעזרת Moodle פלטפורמה אמיתית של שיתוף ידע ולמידה תוך כדי עבודה. כלי הפורומים ושילובם הנכון במסלולי ההכשרה יצרו את הרלוונטיות עבור העובדים אשר רואים בפתרון הלמידה אשר יצרנו כלי שהוא חלק מעבודם היומיומית"

 ומה הלאה?

ההצלחה של יישום Moodle לא עצרה רק ביונדאי. כיום מערכת Moodle הופכת למערכת ניהול הדרכה חוצה ארגון אשר תשרת את כלל הקבוצות בכולמוביל. יונדאי ישראל וכלמוביל החלו לעבוד איתנו על הרחבת יכולות המערכת באשר תתמוך בגידול אחוז הלמידה התמוקשבת בארגון.

מעונניינים לדעת כיצד אתם יכולים להטמיע פתרונות Moodle מבית Kineo בארגונכם? צרו עמנו קשר ב-info@kineo.co.il או ב-09-7414460 ונשמח לסייע לכם.

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

התגובות סגורות.