חדשות שוק ה- E-Learning: למידת Mobile – האם באמת צריך לפתח אפליקציות מקומיות לכל סוג מכשיר?

החודש אנחנו מתבוננים באופיו המשתנה במהירות של שוק פיתוח התוכן למכשירים ניידים.

בעבר קפצנו לתוך דיון סביב הנושא של פיתוח אפליקציות מקומיות, המפותחות בהתאמה מיוחדת לסוגים שונים של מכשירים ניידים כגון iPhone מול אפליקציות Web הפועלות במגוון רחב של מכשירים. הדיון הזה התלהט לאחרונה כאשר העיתון “Financial Times” הביע זלזול בחברת Apple וה- App Store כשהשיק אפליקציית Web חדשה למכשירים ניידים שפועלת כולה בתוך דפדפן.

נראה כמו אפליקציה… עובד כמו אפילקציה.. אבל…

אפליקציית ה- Web החדשה של העיתון “Financial Times”, פועלת באופן דומה מאוד לזה שבו פועלת אפליקציה מקומית אשר נפתחת ב- iPhone או iPad. אפליקציית ה- Web החדשה נבנתה ב- HTML5 ומנצלת פיתוחים בטכנולוגיה ומגוון יכולות הקיימות בגרסה האחרונה של דפדפן ה- Safari הפועל במערכת ההפעלה iOS, הכולל זמינות offline של סיפורים, אחסון מנויים, תפריט ביטול הפעלה של שירותים פועלים ברקע, גלילה חלקה, ניווט, לחצני פעולה וחלונות קופצים.

Rob Grimshaw, סמנכ"ל תפעול באתר ""FT.com אמר: "אין אף יכולת של האפליקציות המקומיות שלא הצלחנו לדמות באפליקציית ה- Web.

מדוע לא כדאי ללכת על אפליקציה מקומית?

המעבר של FT לאסטרטגיית Web app נבעה בעיקר מכך שהמו"ל הרגיש שיהיה זה מעיק מדי ליצור אפליקציות שונות ורבות שיתאימו לכל סוגי המכשירים ומערכות ההפעלה ההולכים ומתרבים. כמו כן, ה- "Financial Times" לא היו מרוצים מחלק מהתנאים של ה- App store והרווח שנגזר על ידי חברת Apple. יתרון משמעותי של אסטרטגיה זו, לדברי MB Christie, ראש מחלקת פיתוח מוצרים עבור ה- "Financial Times", היה לנתק את עצמנו מה- App stores.

מהי משמעות הדבר עבור כולנו?

אנחנו רואים יתרונות וחסרונות בגישת ה- Web app.

אספקה מהירה יותר: עם Web app תוכלו פשוט לכוון אנשים לאפליקציית ה- Web שלכם ללא צורך בהרשמה ואישורים של ה- Apple App Store. לדוגמה, תוכלו לקבל את האפליקציה החדשה של “Financial Times” כאן http://apps.ft.com/ , אם כי תצטרכו להירשם לגישה לתוכן היומי של "Financial Times". עם אפליקציות Web, יש לספק הנחיות ברורות למשתמשים שיורידו קיצור דרך מסוג 'quick link' לשולחן העבודה, ולהרחיב את זיכרון ה- cache המקומי כדי לאפשר שימוש לא מקוון בתוכן.

… אך ייתכן שיידרשו יותר מאמצי שיווק: במידה והינכם מפתחים אפליקציות למידה למכירה, משמעות ההפקה הישירה תהיה, שתיאלצו להשקיע רבות בשיווק אפליקציית ה- Web. בהשוואה, App store הוא מרכז קניות מלא בצרכנים שיכולים לבצע רכישות אימפולסיביות באמצעות תהליך פשוט ונוח לתשלום, הורדה והתקנה – דבר שקשה לשכפל בדפדפן.

כלים נוספים: קיים מבחר גדול של כלים ותשתיות, שמפתחי תוכן יכולים להשתמש בהם כדי לבנות אפליקציות שיפעלו בסוגים שונים של מכשירים, כגון: Titanium ו- PhoneGap (כלי הפיתוח החינמי בקוד פתוח לבניית אפליקציות במספר פלטפורמות במקביל). ספקי כלי E-Learning קיימים כמו Adobe ו- Articulate מפתחים גם הם גרסאות חדשות לכלי הפיתוח הפופולאריים, כדי לאפשר הפקת תכני E-Learning בפורמטים שיפעלו במגוון סוגי מכשירים ניידים. הכלי החדש של ’Articulate – ‘Storyline מפיק תוכן בפורמט HTML 5, בדומה לאפליקציית ה- Web של ה- ”Financial Times“ ונראה מעולה ב- iPad.

מה בנוגע ל- Flash? אם Flash עובד באופן עקבי במכשירים ניידים, הפוטנציאל ל- App market אף גודל. תמיכה ב- Flash מתחילה להופיע במגוון מכשירי tablet שאינם מסוג Apple. אם זאת, זהו עדיין לא יכול להיחשב לפתרון חזק כתבה מעניינת בנושא Flash במכשיר הטאבלט 'Motorola Xoom' במגזין ‘Wired’ החודש. ייתכן שתעדיפו להימנע מלהיות בודקי בטא של Flash במכשירים אלו עד שייפתרו מספר בעיות מגרסת 1.0.

פיתוח התוכן למכשירים ניידים עדיין נמצא בתחילת דרכו ואנחנו מצפים לראות פיתוחים משמעותיים נוספים בחודשים הבאים ובשנים הקרובות.

מה איתכם? עושים דברים מעניינים בפיתוח אפליקציות Web או אפליקציות מקומיות ללמידה?

שתפו אותנו בחוויות ובדעות שלכם בקהילת ה- LinkedIn שלנו


 

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

אין תגובות עדיין.. היה ראשון להגיב!

שלח תגובה